74. urodziny FSC Lublin

Miłośnicy FSC Lublin organizują spotkanie promujące pamięć o FSC i znaczenie historii przemysłu motoryzacyjnego dla regionu.
Zgodnie z ówczesną polityką zakład uruchomił produkcję 7 listopada 1951 (w 34. rocznicę rewolucji październikowej).
Spotkanie współorganizowane jest przez Studenckie Koło Naukowe Inżynierii Materiałowej we współpracy z Lubelskim Towarzystwem Historii Przemysłu oraz innymi instytucjami i osobami.
W trakcie obchodów będzie można zobaczyć pojazdy wyprodukowane w FSC, ale nie tylko.
Będą też obecni byli pracownicy FSC, z którymi będzie można porozmawiać o latach świetności fabryki.
Tradycyjne podczas trwania spotkania odbędzie się giełda części, więc możecie przywieźć to co jest wam zbędne.
Rozpalone będzie ognisko z rusztem, warto więc zabrać ze sobą kiełbaskę i coś do niej.
Harmonogram
- 10:00
Rozpoczęcie spotkania na placu skrzyżowaniu ulic Konstruktorów z Tokarską. - 10:00-13:00
Czas na oglądanie pojazdów i zwiedzanie FSC. - 13:30
Przejazd ulicami FSC. - 15:00
Zakończenie spotkania.

Z plakatu zlotu w 74. rocznicę FSC Lublin
FSC Lublin
Kalendarium fabryki
- 1938 – wrzesień, rozpoczęcie budowy nowego obiektu przedsiębiorstwa Lilpop, Rau i Loewenstein na przedmieściach Lublina, w którym przewidywano uruchomienie produkcji silników, tylnych mostów i układów kierowniczych; (wybuch wojny przekreślił te zamiary) powstanie hali montażowej samochodów osobowych i ciężarowych – opartej na licencji amerykańskiej firmy Chevrolet (General Motors).
- 1948 – decyzja o powstaniu lubelskiej fabryki na kongresie Zjednoczeniowym PPS i PPR.
- 1950 – rozpoczęcie budowy Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie.
- 1951 – 7 listopada powstają pierwsze pojazdy FSC Lublin-51 w lubelskiej fabryce.
- 1954 – w kwietniu uruchomiono wydział normalii i zaczęto produkcję.
- 1956 – oddano do użytku kuźnię.
- 1958 – uruchomienie produkcji samochodów FSC Żuk.
- 1959 – rozpoczęła się produkcja w wydziale kół i resorów.
- 1963 – w październiku we współpracy z czeskim przedsiębiorstwem Avia rozpoczęto produkcję w transporterów opancerzonych SKOT.
- 1971 – w lipcu nastąpiło zakończenie produkcji transporterów opancerzonych SKOT
- 1973 – włączenie do FSC Zakładów Samochodów Rolniczych z Antoninka (woj. wielkopolskie) i praw do produkcji Tarpana.
- 1973 – wzrost udziału FSC w krajowym rynku do 44,5%.
- 1980 – pracownicy FSC Lublin biorą udział w strajkach Lubelskiego Lipca.
- 1991 – zmieniono nazwę zakładu z Fabryka Samochodów Ciężarowych na Fabryka Samochodów w Lublinie i od tej pory samochody produkowane przez lubelską fabrykę (Żuk, a później Lublin) występowały pod marką FS.
- 1993 – podpisano umowę z koncernem Peugeot, na mocy której rozpoczęto montaż w systemie SKD samochodów osobowych Peugeot 405. Rozpoczęto produkcję następcy samochodu FS Żuk, któremu nadano nazwę FS Lublin 33.
- 1995 – po zmontowaniu 3802 egzemplarzy samochodów Peugeot 405 zakończono współpracę z koncernem Peugeot. W czerwcu FS Lublin podpisuje z przedsiębiorstwami „Daewoo Corporation” i „Daewoo Heavy Industries Co.” z Korei Południowej umowę joint-venture. W październiku zarejestrowano spółkę „Daewoo Motor Polska Sp. z o.o.”, która kontynuowała produkcję samochodów FS Żuk i FS Lublin. Jednocześnie podjęto prace modernizacyjne samochodów Lublin. W listopadzie spółka rozpoczęła montaż, w systemie SKD, koreańskich samochodów osobowych Daewoo Nexia.
- 1996 – rozpoczęto montaż w systemie SKD samochodów Avia i LDV, odkupiono od FSR Poznań prawo do przemysłowej produkcji samochodu Honker.
- 1997 – uruchomiono produkcję samochodów Lublin w wersji furgon, rozpoczęto produkcję samochodu Daewoo Lublin II oraz Honker,
- 1998 – 13 lutego zakończono produkcję samochodów FS Żuk, w sumie wyprodukowano 587 500 samochodów. W pierwszym kwartale zakończono montaż samochodów Nexia, w sumie zmontowano 40 880 samochodów. Rozpoczęto w systemie SKD montaż samochodów osobowo-terenowych Musso i Korando (do 2001 roku zmontowano ich 1059 sztuk).
- 1999 – zakończono montaż samochodów Avia i LDV, w sumie zmontowano 3500 samochodów. Rozpoczęto produkcję samochodów „Daewoo Lublin 3″.
- 2001 – upadłość Daewoo Motor Polska Sp. z o.o.
- 2002 – Wytwórnia Silników Wysokoprężnych ANDORIA SA z Andrychowa wydzierżawia infrastrukturę produkcyjną w zakresie wytwarzania samochodów, wznowiono produkcję samochodów Lublin 3 i Honker z silnikami 4C90 z Andrychowa.
- 2003 – 22 września International Truck Alliance Limited z siedzibą w Londynie w Wielkiej Brytanii nabywa prawa sprzedaży i produkcji samochodów dostawczych, a w dniu 28 listopada powołuje i rejestruje „Intrall Polska Sp. z o.o.”.
- 2004 – 1 stycznia wznowiono produkcję samochodów Lublin 3 i Honker.
- 2005 – rozpoczęto sprzedaż samochodu Intrall Lublin 3Mi.
- 2006 – 15 września na terenie zakładu odbyła się prapremiera nowego samochodu dostawczego Lubo
- 2006 – w lutym powstaje nowy model samochodu terenowego Honker 2006.
- 2006 – w kwietniu „International Truck Alliance Ltd.”, właściciel „INTRALL Polska Sp. z o.o.” nabywa aktywa, prawa intelektualne i znak towarowy „PRAGA Čáslav” oraz prawa sprzedaży i produkcji samochodów ciężarowych Praga (Czechy). We wrześniu, na targach motoryzacyjnych Internationale Automobil Ausstellung 2006 w niemieckim mieście Hanowerze, „Intrall Polska Sp. z o.o.” prezentuje nową rodzinę samochodów dostawczych Lubo zaprojektowaną i stworzoną przez Ośrodek Badawczo-Rozwojowy „Intrall Polska Sp. z OO”.
- 2007 – wiosną zakończono produkcję, zaś 15 października Sąd Rejonowy w Lublinie ogłosił upadłość spółki „Intrall Polska”, która produkowała samochody dostawcze Lublin 3Mi oraz samochody terenowe Honker.
- 2009 – przedsiębiorstwo DZT Tymińscy podjęło się produkcji samochodów Honker.
- 2010 – 16 września odbyła się premiera zmodernizowanego Lublina – samochodu DZT Pasagon. 3 stycznia 2011 rusza produkcja seryjna.
- 2011 – 20 grudnia spółka POL-MOT Warfama SA (dzisiaj Ursus S.A.) uruchamia w wydzielonej części fabryki montownię ciągników rolniczych marki Ursus. Od roku 2011 do 2014 to samo przedsiębiorstwo montowało na terenie fabryki licencyjne chińskie pick-upy marki ZX Grand Tiger. Pierwszym ciągnikiem z taśmy produkcyjnej zjechał Prezydent Miasta Lublin Krzysztof Żuk.
- 2012 – we wrześniu przedsiębiorstwo DZT Tymińscy podjęła decyzję o zmianie nazwy przedsiębiorstwa z Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie na Fabryka Samochodów Honker Sp. z o.o. Zaznaczyła przy tym, że samochody terenowe i dostawcze będą produkowane od tej chwili pod marką Honker. W końcu wakacji rozpoczęto sprzedaż samochodu Honker Cargo (wcześniej DZT Pasagon i Honker Van). Do końca września zarejestrowano 48 sztuk.
Pojazdy
- FSC Lublin-51
- FSC Żuk (FS Żuk)
- FS Lublin (Daewoo Lublin, Andoria Lublin, Intrall Lublin)
- Intrall Lubo
- Honker
- Honker Cargo
SKOT
Produkcja seryjna transportera rozpoczęta została w FSC w Lublinie 12 października 1963 roku w dwudziestą rocznicę bitwy pod Lenino. Polski zakład pełnił rolę montowni. Z Czechosłowacji importowane były podzespoły układu napędowego i przeniesienia mocy (Zakłady Tatra). W Polsce produkowano pancerne kadłuby i wieże (Huta w Ostrowcu Świętokrzyskim i Huta Częstochowa), elementy układu zawieszenia (Huta Stalowa Wola) i uzbrojenie pokładowe (Zakłady Mechaniczne w Tarnowie).
Produkcję zakończono 22 lipca 1971 roku.
Łącznie wyprodukowano 4,5 tys. egzemplarzy, z czego 2,5 tys. dla Wojska Polskiego i 2 tys. dla armii czechosłowackiej. W późniejszym okresie, po wprowadzeniu na uzbrojenie bojowych wozów piechoty BMP-1, transportery SKOT eksportowano do innych krajów.
Źródło: Wikipedia