Klima bez grzybów
Sezon upałów pomału mija, klimatyzacja w samochodzie nie będzie nam już towarzyszyć codziennie i „ratować życie” w upalne dni.
Należy pamiętać, że jesienią i zimą również używamy klimatyzacji na przykład do odparowywania szyb podczas deszczowych dni. Co gdy podczas włączania klimatyzacji czujemy nieprzyjemny zapach z nawiewów? Czy należy odłożyć ten problem do lata lub liczyć, że sytuacja sama się poprawi? Zdecydowanie nie!
Grzyby
Nieprzyjemny zapach wydobywający się z nawiewów jednoznacznie oznacza, że nasz układ wymaga czyszczenia, a dokładniej mówiąc odgrzybiania. Skąd grzyby, można zapytać. Odpowiedź znajdziemy gdy przyglądniemy się bliżej parownikowi czyli kluczowemu elementowi w układzie klimatyzacji dzięki, któremu możemy się cieszyć tak porządnym zimnym powietrzem w upalne
dni. Jest to niewielka chłodniczka, która podczas włączonej klimatyzacji schładzana jest przez czynnik chłodniczy do około 1°-2° Celsjusza. Powietrze, które trafia do kabiny samochodu najpierw owiewa owy parownik, przez co szybko wytraca temperaturę, a my mamy pożądany efekt chłodzenia. Duża różnica temperatur jaka występuje między powietrzem na zewnątrz, a temperaturą schłodzonego parownika powoduje proces skraplania. Im większa różnica temperatur tym więcej skroplin, my użytkownicy możemy zaobserwować ten proces pod samochodem gdzie widzimy po chwili postoju kałużę. Wilgotny parownik jest idealnym miejscem do żerowania bakterii i wirusów. Tam też one się rozwijają i mnożą, nieprzyjemny zapach jest tego wynikiem. Jest to niestety zjawisko nieuniknione, jednak nie oznacza to, że nie możemy z nim walczyć i przeciwdziałać, tylko jak?
Na rynku występuje kilka metod, postaram się przybliżyć w kilku słowach każdą z nich tak abyście państwo mogli wybrać dla siebie najbardziej optymalną metodę.
Ozonowanie
To proces odgrzybiania przy użyciu maszyny, ozonatora, który umieszczany jest w szczelnie zamkniętym samochodzie, podczas działającej klimatyzacji, ustawionej w opcji obieg zamknięty. Czas ozonowania to od 20 do 30 minut. W tym czasie stężenie ozonu w kabinie powinno być na tyle wysokie, że owe wirusy i bakterie znajdujące się na parowniku i w wylotach powietrza powinny zostać unieszkodliwione. Po skończonej procedurze ozonowania niezbędne jest wywietrzenie pojazdu, zaleca się wietrzyć samochód około 30 minut. Ozon posiada charakterystyczny zapach mogący przypominać chlor, który po wywietrzeniu pojazdu znika. Ozonowanie często wykorzystywane jest również do usuwania z samochodu brzydkich zapachów np. po
papierosach.
Grzybobójcy
Czyszczenie parownika środkami grzybobójczymi to najskuteczniejsza metoda odgrzybiania i usuwania brzydkich zapachów z nawiewów w samochodzie. Mimo swojej skuteczności najrzadziej
sosowana ze względu na zlokalizowanie parownika, który mieści się w desce rozdzielczej samochodu. Aby skutecznie przeprowadzić proces czyszczenia niezbędne jest rozłożenie części elementów deski rozdzielczej tak aby w swobodny sposób, z dwóch stron, mieć dostęp do parownika. Ten czyścimy środkami grzybobójczymi, a następnie spłukujemy wodą. Tak wyczyszczony i osuszony
parownik nie powinien produkować więcej nieprzyjemnych zapachów. Ze względu na ilość pracy, jaką należy włożyć by dostać się do parownika, ta metoda jest najdroższa ze wszystkich, jednak gdy inne metody zawiodą może okazać się konieczna.
Granaty, pianki.
W ofercie sklepów motoryzacyjnych możemy znaleźć różne środki chemiczne mające na celu odświeżyć układ klimatyzacji. Są to przede wszystkim tak zwane granaty czyli odświeżacze ustawiane i rozpylane w zamkniętym samochodzie. Oraz pianki, które podaje się do nawiewów przy pomocy długiej rurki. Obie metody nie czyszczą parownika, czyli miejsca, z którego brzydkie zapachy się wydobywają, jedynie odświeżają nam powietrze w samochodzie. Zaletą tych metod jest prosty sposób użytku, niska cena oraz to, że możemy sami przeprowadzić taką procedurę w szybki sposób.
Za minusy można przyjąć brak potwierdzonej skuteczności, oraz mocny, czasem nawet utrudniający użytkowanie samochodu zapach jaki po sobie pozostawiają, którego jest się ciężko pozbyć. Przy aplikowaniu pianki szczególną ostrożność zalecam we wlotach powietrza znajdujących się w okolicy radia, gdyż zdarzyło się, że zbyt duża ilość piany spowodowała zwarcie, a co za tym idzie uszkodzenie radia czy panelu środkowego w samochodzie. Są to metody doraźne zalecam ich stosowanie dodatkowo.
Filtry
Na koniec chciałbym zwrócić szczególną uwagę na filtr kabinowy/przeciwpyłkowy, który powinien być wymieniany przynajmniej jeden raz w roku! Wielu użytkowników samochodów błędnie zakłada, że filtr w kabinie jest wymieniany wraz z serwisem olejowym w samochodzie, który przeprowadzają regularnie. Z mojego doświadczenia wynika, że jeżeli nie zażyczymy sobie jednoznacznie w serwisie, że chcemy aby taki filtr został wymieniony, serwisant pominie ten filtr, wymieniając tylko filtr powietrza przy silniku. Wymiana jest w większości pojazdów
prosta, można samemu bezproblemowo jej dokonać. Filtr najczęściej zlokalizowany jest za schowkiem od strony pasażera. Filtr kabinowy pełni kluczową rolę w oczyszczaniu powietrza jakim oddychamy w samochodzie i jego regularna wymiana w trosce o nasze zdrowie powinna być najistotniejsza.
Regularne wymiany filtra kabinowego to główny sposób na zapobieganie powracaniu nieprzyjemnych zapachów. Dla dłuższego zachowania świeżego powietrza w samochodzie zaleca
się również, aby z klimatyzacji korzystać regularnie nie tylko w upalne dni, spowolnimy w ten sposób namnażanie się bakterii. Dobrą praktyką jest również, najlepiej 5-10 minut przed zaparkowaniem pojazdu wyłączanie klimatyzacji. W ten sposób pozwalamy aby skropliny ociekły i wypłynęły z naszego samochodu, jednocześnie temperatura parownika powinna zrównać się
z temperaturą otoczenia przez co bakterie będą mieć gorsze warunki do dalszego mnożenia się.
Dbania o układ klimatyzacji nie należy odkładać w czasie. Im szybciej zareagujemy, tym nasze działania powinny być bardziej skuteczne, a koszty serwisu mniejsze. Samochód, w którym od kilku lat nie przeprowadzano odgrzybiania, a także wymiany filtra kabinowego może sprawić użytkownikowi wiele problemów z powracającym nieprzyjemnym zapachem, niejednokrotnie może się okazać, że usunięcie problemu może być bardzo kosztowne, a nawet czasem niemożliwe. Dlatego nie powinniśmy tego lekceważyć.
Zobacz też: [LINK]