Jak działa najnowszy układ hybrydowy Hondy?
Na początku 2019 roku Honda wprowadziła do europejskiej oferty zupełnie nowy układ hybrydowy, który po raz pierwszy zastosowano w poliftingowej wersji modelu CR-V piątej generacji.
Najnowszy Jazz jest oferowany wyłącznie w hybrydowej wersji, co pokazuje, że Japończycy dążą do całkowitej elektryfikacji swojej gamy.
Trochę historii
Honda ma już ponad 20-letnie doświadczenie w pracy nad układami hybrydowymi. Pierwszy opracowany przez tę markę napęd, łączący działanie silnika spalinowego z elektrycznym, został zastosowany w modelu Insight, który wszedł do sprzedaży w Japonii oraz w Stanach Zjednoczonych w 1999 roku. Układ ten otrzymał wtedy nazwę IMA (od Integrated Motor Assist), a sam Insight przykuwał uwagę dość oryginalną stylistyką – z charakterystycznie zaprojektowanymi tylnymi nadkolami – podporządkowaną wyśrubowanym parametrom aerodynamicznym.
Kolejne modele z podobnym systemem to Civic – dostępny w USA od roku 2002 i Accord, którego wersja hybrydowa pojawiła się tam dwa lata później. Były one jednak równocześnie oferowane z innymi typami napędu. W 2009 roku do oferty Hondy – również w Europie – weszła kolejna generacja Insighta, a rok później – nowy model o nazwie CR-Z. Podobnie jak Insight, CR-Z dostępny był tylko i wyłączne z układem hybrydowym, jednak miał za zadanie dostarczyć więcej frajdy z jazdy niż oferowane wtedy hybrydy. Było to niewielkie i bardzo zwinne 3-drzwiowe coupé, sportową sylwetką nawiązujące do kultowego modelu CR-X i przeczące teorii, że auto z napędem hybrydowym musi być nudne.
W 2010 roku układ IMA po raz pierwszy zastosowano w Hondzie Jazz, znanej z niespotykanej w tym segmencie przestronności i wyjątkowej funkcjonalności. Podobnie jak jego benzynowe odmiany, Jazz Hybrid wyposażony został w Magic Seats – sprytny system składania tylnych siedzeń, z którego ten model zasłynął, zyskując miano niezwykle wszechstronnego.
Honda Electric Vision
Podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, w marcu 2019 roku, Honda potwierdziła kierunek, w którym firma będzie zmierzać, ogłaszając, że wszystkie główne modele oferowane przez tę markę zostaną zelektryfikowane. W praktyce oznacza to, że będą one wyposażone w napędy wykorzystujące silniki elektryczne, między innymi układy hybrydowe. Aby odzwierciedlić tę wizję, każdy zelektryfikowany produkt nowej generacji lub innowacja z zakresu zarządzania energią otrzyma emblemat „e:” z rozszerzeniem zawierającym nazwę zastosowanej technologii z zakresu elektryfikacji.
Na potwierdzenie zobowiązania Hondy, latem bieżącego roku weszła na rynek czwarta generacja Hondy Jazz, wraz z nowym wariantem tego modelu – Jazz Crosstar. Honda Jazz przeznaczona na rynek europejski dostępna jest tylko i wyłącznie z napędem hybrydowym, konstrukcyjnie nawiązującym do tego zastosowanego w CR-V Hybrid.
Zgodnie z zapowiedzią, na klapie bagażnika Jazza znalazł się nowy emblemat „e:HEV”, gdzie „HEV” oznacza technologię hybrydową i pochodzi od nazwy Hybrid Electric Vehicle.
Układ hybrydowy Hondy – z czego się składa?
Zastosowany w modelu Jazz, system hybrydowy składa się dwóch silników elektrycznych, silnika benzynowego DOHC i-VTEC o pojemności 1,5 litra, akumulatora litowo-jonowego oraz innowacyjnej przekładni bezpośredniej i jednostki sterującej przepływem mocy.
Moc maksymalna układu napędowego Hondy Jazz wynosi 109 KM i jest taka sama jak moc maksymalna silnika elektrycznego. Wynika to z charakterystyki pracy układu, w którym za przeniesienie napędu odpowiada elektronicznie sterowana skrzynia (e-CVT) o stałym przełożeniu.
Korzyści z jej zastosowania są bardzo istotne. Prosta budowa z niewieloma ruchomymi elementami odpłaca się niezawodnością i wyjątkową trwałością konstrukcji, zapewniając długą, bezawaryjną eksploatację auta.