Nissan Ariya
Pierwszy egzemplarz Nissana Ariya, który został oficjalnie zaprezentowany w Polsce, to wersja z napędem na obie osie (e-4ORCE) w kolorze Akatsuki Copper.
Nissan Ariya swoją światową premierę miał w ubiegłym roku. Japoński producent otworzył nim nowy rozdział swych produkcji. Łaczy on najlepsze cechy obu okrętów flagowych tej marki czyli Qashqai oraz LEAF.
Model Ariya to początek realizacji strategii Nissan NEXT, czyli planu transformacji na lata 2020-2023. Zakłada on skupienie działań Nissana w Europie na segmencie samochodów zeroemisyjnych oraz crossoverów. Jednym z najbardziej widocznych elementów przyjętego podejścia jest nowe logo, które po raz pierwszy zostało zaprezentowane na modelu Ariya.
Pokazany po raz pierwszy w Polsce model stanowi połączenie wyróżników japońskiego producenta na rynku motoryzacyjnym. Stylowość i funkcjonalność to nawiązanie do modelu Qashqai, który w 2007 roku stworzył zupełnie nowy segment – crossoverów. Zeroemisyjny napęd to wspólna cecha z modelem LEAF, czyli prekursorem samochodów elektrycznych produkowanych na masową skalę. Ariya czerpie także z dziedzictwa kultowego supersamochodu GT-R, oferując płynne i dynamiczne przyspieszenie oraz wyjątkowe właściwości jezdne.
Tomasz Latała-Golisz, Dyrektor zarządzający Nissan Sales Central & Eastern Europe
Prezentację Nissana Ariya można porównać do premiery filmu bazującego na książce. Wcześniej, opowiadając o strategii Nissan NEXT, o tym jak widzimy naszą przyszłość jako marki, mogliśmy używać wyłącznie słów. Teraz dołączył obraz. Demonstrując nasze najnowsze dzieło dokładnie pokazujemy, w jaki sposób łączymy dwa filary – pojazdy elektryczne i crossovery – w jednym modelu. To niezwykle ekscytujący moment. Zwłaszcza w takim kraju jak Polska, gdzie w przypadku Nissana odsetek sprzedaży samochodów elektrycznych w całkowitej liczbie zarejestrowanych aut wyniósł w 2020 roku ponad 6%. To kilkukrotnie więcej niż rynkowa średnia.
Design: minimalizm i innowacyjność
Projektanci mówią o Nissanie Ariya, że został stworzony w duchu ponadczasowego japońskiego futuryzmu. Chcą w ten sposób podkreślić łączenie się typowej dla Kraju Kwitnącej Wiśni filozofii opartej o minimalizm, elegancję i subtelność z wyraźnie zaznaczoną nowoczesnością. Konstruując nowy model inspirowano się japońskimi słowami – kluczami.
Przykładem może być słowo Iki (jap.: 粋), które oznacza szyk.
Nowatorskie podejście wyrażane jest również w kolorystyce. Na potrzeby modelu projektanci Nissana opracowali nie tylko zupełnie nową paletę odcieni nadwozia, ale również zastosowali technologię ich nakładania umożliwiającą zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 25%.
Ariya zbudowana została na platformie stworzonej specjalnie dla pojazdów zeroemisyjnych. Elektryczny układ napędowy umożliwia nie tylko przeniesienie systemu klimatyzacji pod maskę – w miejsce tradycyjnie w całości zarezerwowane dla silnika spalinowego – ale również na rezygnację z tunelu środkowego. Zwiększyło to powierzchnię użytkową i całkowicie wypłaszczyło podłogę.
Minimalistyczna deska rozdzielcza wkomponowuje się w kształt kabiny i płynnie przechodzi w drzwi. Jest pozbawiona przycisków i przełączników znanych z innych samochodów.
Najważniejsze elementy sterowania klimatyzacją znajdują się w centralnej części deski rozdzielczej i mają formę przełączników haptycznych. To technologia wykorzystująca mechaniczne komunikowanie się z użytkownikami poprzez zmysł dotyku przy użyciu zmieniających się sił, wibracji i ruchów. Współcześnie technologie haptyczne wykorzystywane są m.in. do kontroli powierzchni sterowych w samolotach, gdzie przy użyciu specyficznych urządzeń – zwanych w tym zastosowaniu urządzeniami fly-by-wire – pilot ma możliwość kierowania maszyną poprzez dobór odpowiedniej siły mechanicznej przykładanej przezeń do elementów sterujących, pomimo że elementy te nie są połączone żadnymi mechanicznymi cięgłami z samymi sterami znajdującymi się na skrzydłach i statecznikach. Inne zastosowania technologii haptycznej spotykane są w robotyce, w zaawansowanych systemach sterowania maszynami, a także w kontrolerach gier komputerowych , a także w nowoczesnych smartfonach. W tym przypadku wibracja przy dotyku wywołuje wrażenie kontaktu z elementami mechanicznymi. Panel sterowania klimatyzacji pojawia się dopiero po włączeniu silnika. Łączy cechy technologicznego zaawansowania i niezwykłości kokpitu.
Ekran w zestawie wskaźników i centralny wyświetlacz tworzą całość. Oba zostały umieszczone na jednej wysokości i mają przekątne 12,3 cala. Wyświetlanie różnych informacji w tej samej poziomej płaszczyźnie pozwala kierowcy szybko je rejestrować, bez przerywania obserwacji drogi. Poszczególne informacje można przesuwać między wyświetlaczami, aby bezpośrednio za kierownicą były widoczne dane uznane przez kierowcę za priorytetowe.
Ariya ma również jeden z największych kolorowych wyświetlaczy przeziernych (ang.: Head-up display) w swoim segmencie aut. Na wyświetlaczu projekcyjnym (na przedniej szybie) w polu widzenia kierowcy w przejrzystym formacie podawane są podobne informacje jak na zestawie wskaźników.
Efektem wszystkich zastosowanych rozwiązań ma być pojazd sprawiający wrażenie przyjemnej przestrzeni mieszkalnej przeniesionej na drogę.
Crossover z duszą sportowca
Komfort nie oznacza braku sportowych emocji. Uczucia te potęguje bezgłośny i pozbawiony wibracji zeroemisyjny napęd napęd e-4ORCE, skonstruowany przy wykorzystaniu doświadczeń z modeli GT-R i Patrol. Dwa silniki elektryczne o mocy sięgającej łącznie 394 KM zapewniają przyspieszenie do 100 km/h w 5,1 sekundy.
Napęd na cztery koła optymalizuje rozkład momentu obrotowego na przednie i tylne koła dostępnego w całości i od razu. W ten sposób system wspiera kierowcę w każdych warunkach drogowych. Tak podczas podróży autostradą w słoneczny dzień, jak i w czasie śnieżnej zamieci na górskich serpentynach. Oprócz optymalizacji podziału momentu obrotowego między przednie i tylne koła system niezależnie kontroluje hamowanie każdego z czterech kół poprawiając stabilność w zakrętach. Dzięki temu tor jazdy na zakręcie jest zgodny z intencjami kierowcy przy znacznym ograniczeniu potrzeby jego korygowania.
Krótko mówiąc Nissan Intelligent Mobility czyli inteligentna energia w praktyce.
Do wyboru
Ariya będzie dostępna z akumulatorami o pojemności 63 kWh lub 87 kWh. Pierwszy z nich oferuje zasięg około 360 kilometrów, a drugi do 500 kilometrów (dane przed homologacją).
W zależności od wybranej wersji zakres mocy będzie rozciągał się pomiędzy 218 KM a 394 KM. Klienci będą mogli również zdecydować pomiędzy napędem na przednią lub obie osie. Łącznie będą dostępne 4 kombinacje.
Niezależnie od wybranej wersji pojazd będzie mógł być ładowany w standardzie szybkiego ładowania CCS do 130 kW, co umożliwi uzupełnienie energii niezbędnej do przejechania 300 km w około 30 minut.
Dorota Pajączkowska, Communication Manager w Nissan Sales CEE:
Najlepszym słowem określającym Nissana Ariya to – pierwszy. Model jest pierwszym w pełni elektrycznym coupé crossoverem w gamie Nissana. Pierwszym, w którym wykorzystane zostało nowe logo. Pierwszym stworzonym w ramach strategii Nissan NEXT. Przed Nissanem ekscytujący czas, gdyż pierwszy oznacza również wiele dalszych, nowych premier w przyszłości.
Wersje Nissana Ariya na Europę
Dane techniczne pojazdów na rynek europejski | Ariya (2WD) | Ariya (AWD – e-4ORCE) | ||
63 kWh | 87 kWh | 87 kWh | 87 kWh | |
Performance | ||||
Pojemność | 65 kWh | 90 kWh | 90 kWh | 90 kWh |
akumulatora | (nominalna) | (nominalna) | (nominalna) | (nominalna) |
(szacunkowa, przed homologacją) | 63 kWh | 87 kWh | 87 kWh | 87 kWh |
(użyteczna) | (użyteczna) | (użyteczna) | (użyteczna) | |
Moc | 218 KM | 242 KM | 306 KM | 394 KM |
Moment obrotowy | 300 Nm | 300 Nm | 600 Nm | 600 Nm |
Przyspieszenie | 7,5 s | 7,6 s | 5,7 s | 5,1 s |
(0-100 km/h) | ||||
Prędkość | 160 km/h | 160 km/h | 200 km/h | 200 km/h |
maksymalna | ||||
Szacunkowy zasięg | Do 360 km | Do 500 km | Do 460 km | Do 400 km |
(Wartość szacunkowa – cykl mieszany wg WLTP) | ||||
Długość | 4595 mm | |||
Szerokość | 1850 mm | |||
Wysokość | 1660 mm | |||
Masa (w zależności od wersji i wyposażenia | 1,8-2,3 t | |||
Rozstaw osi | 2775 mm | |||
Pojemność bagażnika | 2WD: LHD 468 l / 4WD: LHD 415 l | |||
Standard ładowania | CCS (dla Europy) | |||
Rozmiar opon (przód | tył) | 235/55R19 | 255/45R20 (opcjonalnie) |
Pierwsze samochody pojawią się w Polsce w pierwszym kwartale 2022 roku.
Gama i ceny na nasz rynek zostaną podane bliżej terminu wprowadzenia na rynek.