Inteligentna zmiana
Nowy Ford Kuga to już kolejna generacja tego modelu, który obecny jest na rynku od prawie 10 lat (debiut w 2008 roku) i podlega nieustannym zmianom. Na lepsze.
Kuga, to auto globalne, czyli takie, które w tej samej formie oferowane jest nie tylko w Europie, ale również na rynkach Azji i Ameryki. Było to sporym wyzwaniem dla projektantów, ponieważ wymagało stworzenia samochodu, który będzie odpowiadał gustom kierowcom na całym świecie. Temu zadaniu sprostał polski projektant, Bogusław Paruch wraz z zespołem stylistów Forda.
Nowy Ford Kuga został zaprojektowany zgodnie z najnowszymi zasadami designerskimi Forda. Duża, trapezoidalna osłona chłodnicy oraz mniejszy wlot powietrza umieszczony poniżej, sąsiadują z nowymi, wąskimi i smukłymi reflektorami ze zintegrowanymi światłami dziennymi LED oraz z lampami przeciwmgłowymi. Sportowy charakter podkreślają przestylizowane tylne lampy zespolone oraz obręcze aluminiowe kół o średnicy 19 cali. Pojawiły się również nowe lakiery nadwozia. Elektrycznie wysuwany hak holowniczy chowa się pod tylnym zderzakiem, gdy nie jest wykorzystywany.
W kabinie zaprojektowanej zgodnie z filozofią Kinetic Design znajdują się dobrej jakości materiały i dopracowane detale. Panoramiczny, szklany dach doświetla wnętrze. Nawet przy autostradowych prędkościach we wnętrzu Kugi jest, jak na sporych rozmiarów SUV-a, wyjątkowo cicho. To m.in. dzięki grubszym szybom i podwójnym uszczelkom w drzwiach. Pomysłowo i funkcjonalnie zagospodarowana jest przestrzeń wokół kierowcy i pasażera, a dość przestronny drugi rząd siedzeń pozwala na w miarę komfortową jazdę pasażerom siedzącym z tyłu. Poza tym mocno profilowane fotele z przodu są wygodne, pozycja za kierownicą optymalna, kierownica podgrzewana. Kuga ma standardowo pojemny w tym segmencie bagażnik (456 litrów) z praktyczną, podwójną podłogą. Po złożeniu oparć tylnych foteli otrzymamy 1628 l przestrzeni bagażowej. Wygodnym rozwiązaniem jest elektrycznie otwierana klapa bagażnika – wystarczy wsunąć stopę pod zderzak, aby otworzyć lub zamknąć bagażnik (dopłata za to udogodnienie 110 zł, ale warto). Proszę tylko nie narzekać, że nie działa, bo otwiera się dopiero po… włączeniu silnika. Swoją drogą trochę to dziwny pomysł.
Testowałam Kugę z najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym 180-konnym dieslem 2.0 TDCi i napędem 4×4. Kto kupi Kugę wyposażoną w ten właśnie silnik ma w pakiecie radość z jazdy, bo niewątpliwe atuty Kugi to wyraźna chęć do nabierania prędkości – bez problemu rozpędza się do licznikowych 200 km/h, a przyspieszenie do setki wynosi 9,2 sekundy. Kuga, mimo sporej wagi – 1770 kg – jest nadspodziewanie zwinna i dynamiczna. Współpracująca z tym silnikiem automatyczna, dwusprzęgłowa skrzynia działa bez zarzutu. Wydaje się być to idealne połączenie dla SUV-a średniej wielkości. Na pochwałę zasługuje również inteligentny napęd na wszystkie koła, który błyskawicznie dostosowuje się do podłoża i warunków drogowych oraz znakomicie poprawia zachowanie auta w zakrętach i daje poczucie pewności przy dynamicznej jeździe. Ford określa napęd 4×4 mianem „inteligentnego”.
Ford Kuga oferuje wiele rozwiązań oraz systemów wspomagających kierowcę, dbających o bezpieczeństwo pojazdu i pasażerów. Do dyspozycji mamy system wspomagający parkowanie, sygnalizację pojawienia się innego pojazdu w martwym polu, system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach Active City Stop, system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, czy funkcję monitorowania koncentracji kierowcy i rozpoznawania znaków drogowych. Kolejny system Cross Traffic Alert ostrzega kierowcę podczas wyjazdu tyłem z parkingu przed innymi pojazdami, które mogą nadjechać z poprzecznego kierunku oraz system Park-Out Assist, który pomaga kierowcom podczas wyjazdu z równoległego miejsca parkingowego. Po wybraniu przez kierowcę prawej lub lewej strony do wyjazdu, system odpowiednio obraca kołem kierownicy, natomiast kierowca kontroluje pedał gazu i hamulca.
No i jest wreszcie system SYNC 3 z funkcją wzywania pomocy (Emergency Assistance), który umożliwia sterowanie systemami audio, nawigacji i klimatyzacji oraz połączonymi z autem smartfonami. Kierowca może sterować tym systemem przez dotykowy ekran o przekątnej 8 cali w taki sam sposób, w jaki używa swojego smartfonu. Warto pochwalić obsługę głosową w języku polskim. No i w Kudze zachowano jeszcze klasyczny odtwarzacz CD – to już rzadkość, ale dla wielu przydatna.
Wersje wyposażenia Kugi to: Trend, Edition, Titanium, ale warto zwrócić uwagę, że najnowsza generacja tego auta dostępna jest również w sportowej wersji ST-Line, a także w wersji luksusowej Vignale. Ta ostatnia to model np. w perłowo-metalicznym kolorze nadwozia Vignale Milano Grigio i ze skórzanym wnętrzem Cashmere.
Nowa Kuga to samochód, który „dorósł” pod każdym względem. Ma doskonałą stylistykę, przestronne wnętrze, wiele nowoczesnych technologii na pokładzie i jest jednym z lepiej prowadzących się SUV-ów klasy średniej. Jest funkcjonalny i komfortowy. Dba o nas i nasze bezpieczeństwo. Kilka wersji wyposażenia i kilka silników do wyboru spełni oczekiwania bardzo różnych nabywców.
tekst: ANNA LUBERTOWICZ -SZTORC
zdjęcia: SERWIS PRASOWY