Nissan Juke Hybrid
Nissan Juke otrzymał hybrydowy zespół napędowy. Różnica między opisywanym w wydaniu 164 iAuto [LINK] Nissanem Juke z silnikiem benzynowym, a tym hybrydowym jest ogromna. Ten ostatni ma lepsze osiągi, mniejsze zużycie paliwa i… daje więcej przyjemności z jazdy.
Nissan Juke, miejski crossover marki, jest dostępny w wersji wyposażonej w zaawansowany napęd hybrydowy. Samochód wyposażono w hybrydowy zespół napędowy o wielu trybach pracy. System odzyskiwania energii w czasie hamowania, „inteligentna” skrzynia biegów, optymalnie wykorzystywany jazdy napęd elektryczny obok charakterystycznych cech znanych z wersji spalinowych tego auta składają się na zalety, które trudno przecenić. Producent podkreśla, że najważniejszym celem przyświecającym twórcom nowego hybrydowego zespołu napędowego było dopasowanie go do zwinnej i dynamicznej charakterystyki modelu Juke, która zdobyła uznanie kierowców wersji z silnikiem spalinowym. I to się udało. Jazda Juke Hybrid daje wyraźnie inne wrażenia, od tych, które niesie jazda tym samym modelem, ale z napędem spalinowym. Połączenie silnika spalinowego z napędem elektrycznymi automatyczną skrzynią przekładniową dało bardo dobre efekty w Renault Clio. A ponieważ japoński producent od lat blisko współpracuje z marką francuską, to oczywiste jest, że obie firmy wymieniają się rozwiązaniami technicznymi. Juke Hybrid jest tego znakomitym przykładem; część układu napędowego stanowią konstrukcje Nissana, część Renault. W skład zespołu napędowego wchodzi opracowany przez Nissana, silnik spalinowy nowej generacji, zaprojektowany specjalnie do pracy w układzie hybrydowym. Rozwija moc 69 kW (94 KM) i oferuje moment obrotowy do 148 Nm. Z kolei za napęd elektryczny odpowiada dostarczony również przez Nissana silnik elektryczny o mocy 36 kW (49 KM) i momencie obrotowym 205 Nm. Z Renault pochodzą natomiast: 15-kilowatowy wysokonapięciowy prądnico-rozrusznik, falownik oraz chłodzony cieczą akumulator o pojemności 1,2 kWh, a także innowacyjna skrzynia biegów. Zespół napędowy rozwija moc o 25% większą niż stosowany w modelu Juke silnik benzynowy, przy oszczędności w zużyciu paliwa dochodzącej do 40% w cyklu miejskim oraz do 20% w cyklu mieszanym (dane w trakcie homologacji).
Podczas testów udało się osiągnąć nawet 80% czasu jazdy miejskiej w trybie elektrycznym. Krótkie fazy hybrydowe służyły doładowaniu akumulatora, po czym samochód znów przełączał się na zasilanie wyłącznie elektryczne. Juke Hybrid nie tylko rusza w trybie elektrycznym. Korzystając z energii zgromadzonej w akumulatorze może również rozpędzić się do 55 km/h, co oznacza, że spory dystans pokonuje się tak, jak w samochodzie w pełni elektrycznym. System automatycznie maksymalizuje wykorzystanie trybu jazdy elektrycznej. Kierowca może również włączyć ten tryb, gdy nie chce uruchamiać silnika spalinowego. Jeżeli tylko pozwoli na to stan akumulatora, hybrydowy Juke będzie wtedy korzystał wyłącznie z napędu elektrycznego. Ważnym elementem jest zaawansowana przekładnia o wielu trybach pracy i obniżonym tarciu wewnętrznym, która umożliwia optymalne wykorzystanie mocy napędowej silnika elektrycznego, spalinowego lub obu jednocześnie. Zamiast konwencjonalnych synchronizatorów zastosowano sprzęgła kłowe do przełączania czerech biegów przy napędzie spalinowym i dwóch przy napędzie elektrycznym. Temu samemu celowi służy wyeliminowanie tradycyjnego sprzęgła. Samochód zawsze rusza z miejsca w trybie w 100% elektrycznym. Dwa siłowniki elektryczne synchronizują zmianę przełożeń, zapewniając płynne i dynamiczne przyspieszenie. Pracą skrzyni biegów steruje zaawansowany algorytm zarządzający zmianą przełożeń, doładowywaniem akumulatora oraz innowacyjnym, szeregowo-równoległym działaniem układu. Zespół napędowy może pracować w różnych trybach hybrydowych (szeregowym, równoległym lub szeregowo-równoległym) w zależności od zapotrzebowania na przyspieszenie i moc.
Przełączanie trybów nie wymaga udziału kierowcy, w tym rozwiązaniu nie występuje efekt „przeciągania”. Poziom emisji oraz zużycie paliwa pozostają na niskim poziomie – rozwiązanie łączy więc atuty obu rodzajów napędu. W czasie hamowania silnik elektryczny działa jak generator, zamieniając energię kinetyczną na elektryczną. Jest ona magazynowana w akumulatorze zasilającym napęd hybrydowy. Zaawansowany układ hamulcowy łączy hamowanie z odzyskiem energii z tradycyjnym hamowaniem mechanicznym poprzez tarcie, zapewniając efektywne gospodarowanie energią przy zachowaniu odczucia naturalnego działania pedału hamulca. Kierowca nawet nie zauważa współpracy między dwoma układami – pedał działa nieprzerwanie dając intuicyjne odczucia. Juke Hybrid jest wyposażony w przełącznik trybu jazdy, za pomocą którego kierowca może wybierać spośród następujących trybów: Eco, Normal lub Sport. Poszczególne tryby mają wpływ na siłę wspomagania kierownicy, działanie układu klimatyzacji i charakterystykę pracy pedału przyspieszenia. W przypadku nowego zespołu hybrydowego, od wybranego trybu jazdy zależy także działanie funkcji hamowania z odzyskiem energii i ładowanie akumulatora trakcyjnego. Przykładowo, w trybie Sport ustawiony jest wysoki poziom odzyskiwania energii z hamowania, aby zapewnić maksymalną moc potrzebną do dynamicznego przyspieszania. Tryb Eco redukuje zaś zapotrzebowanie na energię w układzie klimatyzacji, maksymalizując wydajność. Podobnie jak w pełni elektryczny LEAF, Juke Hybrid został wyposażony w funkcję e-Pedal, która umożliwia sterowanie przyspieszeniem i hamowaniem za pomocą jedynie pedału przyspieszenia. Gdy kierowca zdejmuje stopę z pedału przyspieszenia, samochód zaczyna hamować (z siłą do 0,15 g), aż do momentu osiągnięcia prędkości pełzania (ok. 5 km/h). W pewnych sytuacjach oraz gdy trzeba zatrzymać pojazd całkowicie, może być konieczne dodatkowo wciśnięcie pedału hamulca (dla wygody można włączyć funkcję „auto hold” utrzymującą samochód w miejscu). Jazda po mieście staje się mniej męcząca i bardziej płynna, umożliwiając przy tym maksymalne doładowanie akumulatora energią odzyskaną podczas hamowania i zwalniania. Juke w wersji hybrydowej zachował stylistkę sportowego coupé-crossovera. Liczne drobne zmiany służą optymalizacji aerodynamiki oraz podkreśleniu, że Juke Hybrid to samochód zelektryfikowany.
Na pierwszy rzut oka ta wersja nie różni się od spalinowej, jednak drobnych różnic jest sporo. Mniej spostrzegawczy rozpoznają hybrydę dzięki umieszczonym na przednich drzwiach i pokrywie bagażnika znaczkach „Hybrid” i nowym logo Nissana na osłonie chłodnicy. Niższe zapotrzebowanie na chłodzenie komory silnika pozwoliło na zmniejszenie otworów, którymi przepływa powietrze i zapewniło lepsze parametry aerodynamiczne. Zmiany poprawiające przepływ powietrza zostały zastosowane także w dolnej części nadwozia, pod zderzakiem. W wersji hybrydowej dodano żaluzję w osłonie chłodnicy, która automatycznie otwiera lub zamyka dopływ powietrza chłodzącego w zależności od potrzeb, zmniejszając w miarę możliwości opór stawiany przez powierzchnię czołową samochodu. Zmieniony kształt spojlera nad tylną szybą poprawia przepływ powietrza za samochodem. Zmodyfikowano i przesunięto również wyprofilowania przy przednich kołach, a pod tylną osią zastosowano dodatkową osłonę, poprawiając charakterystykę aerodynamiczną w tej części samochodu. Te drobne, ale istotne zmiany pozwoliły zmniejszyć emisję CO2 o około 2 g/100 km. Nowe, dwukolorowe 17 calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich (dostępne również w wersjach z napędem spalinowym) oraz dwukolorowe obręcze o średnicy 19 cali, podobne do tych z modelu Ariya, są zoptymalizowane pod względem aerodynamiki i stanowią estetyczne dopełnienie wyglądu samochodu. Wnętrze zmieniło się przede wszystkim za sprawą zespołu wskaźników. Poza prędkościomierzem, jest wskaźnik mocy, którego wskazówka przemieszcza się między polami „charge” (ładowanie), gdy energia jest odzyskiwania podczas wytracania prędkości, „eco”, gdy napęd działa w trybie elektrycznym, oraz „power” (moc), gdy silniki benzynowy i elektryczny pracują jednocześnie. W dolnej sekcji znajduje się też wskaźnik naładowania akumulatora. Schemat przepływu energii można wyświetlić na 7 calowym ekranie pomiędzy zegarami na zestawie wskaźników. Czytelna animacja pozwala kierowcy zrozumieć zasadę i sposób działania układu napędowego samochodu. Przycisk funkcji e Pedal znajduje się w konsoli środkowej, za przyciskiem elektrycznego hamulca postojowego, a przycisk aktywujący tryb w 100% elektryczny kierowca jest pomiędzy środkowymi kratkami nawiewu. Po włączeniu funkcji e Pedal i EV odpowiednia informacja pojawia się na dole ekranu zespołu wskaźników. Bagażnik ma pojemność 354 litrów, czyli tylko o 68 litrów mniej w porównaniu z wersją spalinową, ze względu na obecność akumulatora o pojemności 1,2 kWh. Po złożeniu tylnej kanapy bagażnik pozostaje największym w swojej klasie (1237 l). Nie zmieniła się także ilość miejsca z tyłu na wysokości kolan (553 mm).