Nowa Klasa T od Mercedesa
Mercedes-Benz poszerza portfolio modeli dla rodzin i entuzjastów aktywnego wypoczynku.
przestrzeń dla całej rodziny – z maksymalnie trzema miejscami dla dzieci na tylnej kanapie. Mnóstwo przestrzeni na niezbędny sprzęt dla entuzjastów rekreacji i sportu. Drzwi przesuwne zapewniające szybkie wsiadanie i wysiadanie oraz różne opcje załadunku. Współczesny design, szeroka gama wyposażenia, jeśli chodzi o bezpieczeństwo, a także wszechstronna łączność.
Wraz z nową Klasą T Mercedes-Benz wprowadza komfort klasy premium do segmentu prywatnych małych vanów, jednocześnie otwierając drogę do świata marki z gwiazdą wszystkim, którzy potrzebują dużo miejsca. Ten całkowicie nowy model łączy w sobie wielofunkcyjność i ogromną przestrzeń z wysokiej klasy wyposażeniem. W standardzie dostępny jest system multimedialny MBUX i elektryczny hamulec postojowy, a opcjonalnie 17-calowe felgi ze stopów lekkich, funkcja rozruchu KEYLESS-GO, oświetlenie ambiente, a nawet tapicerka z ekologicznej skóry ARTICO/MICROCUT – nowa Klasa T może pochwalić się wszechstronną gamą najważniejszych elementów wyposażenia w swoim segmencie. Szeroka oferta systemów wspierających bezpieczeństwo w standardzie, w tym siedem poduszek powietrznych i liczne systemy wspomagania jazdy, sprawia, że jest to najnowocześniejszy, niezawodny towarzysz dla rodzin i entuzjastów aktywnego wypoczynku.
Mathias Geisen, szef Mercedes-Benz Vans:
Wraz z nową Klasą T poszerzamy nasze portfolio o małego osobowego vana klasy premium, który łączy przestronność i funkcjonalność ze stylem i komfortem, jak żaden inny pojazd w tym segmencie. Klasa T jest idealna dla każdego, kto potrzebuje dużo miejsca – od aktywnych rodzin po entuzjastów sportu. Dzięki niemu konsekwentnie realizujemy nasz strategiczny kierunek rozwoju w segmentach premium.
Segment prywatnych małych vanów znacznie się rozwinął w ciągu ostatnich kilku lat. Klasa T została stworzona specjalnie dla rodzin i entuzjastów aktywnego wypoczynku, którzy potrzebują dużo przestrzeni na co dzień, podczas weekendowych wycieczek lub w związku z aktywnościami sportowymi, ale przywiązują dużą wagę do komfortu i stylu.
Wielofunkcyjność
Nowa Klasa T jest natychmiast rozpoznawalna jako członek rodziny Mercedes-Benz.
Design wyróżnia się wyważonymi proporcjami i zmysłowo ukształtowanymi powierzchniami o prostych liniach. Muskularne barki i wyraziste nadkola podkreślają moc i działającą na emocje atrakcyjność pojazdu. Standardowa chromowana osłona chłodnicy oraz obudowy lusterek zewnętrznych, klamki drzwi i przedni zderzak w kolorze nadwozia nadają Klasie T charakter premium. Dostępne są również listwy progowe z napisem Mercedes-Benz i opcjonalnie 17-calowe obręcze kół ze stopów lekkich. Model oferowany jest także w eleganckim metalizowanym kolorze rubelitu (rubellit red metallic).
Mały van łączy kompaktowe wymiary zewnętrzne z ogromną ilością miejsca w środku. Pięciomiejscowa Klasa T ma 4498 mm długości, 1859 mm szerokości i 1811 mm wysokości. Wkrótce pojawi się też wariant z długim rozstawem osi, z maksymalnie siedmioma siedzeniami.
Kolejna zaleta Klasy T, która czyni codzienne życie rodzin i entuzjastów aktywnego wypoczynku prostszym i bardziej komfortowym: niski, na poziomie zaledwie 561 mm, próg załadunkowy, który ułatwia załadunek ciężkich przedmiotów. Ponadto szeroko otwierane drzwi przesuwne po obu stronach pojazdu umożliwiają wygodny dostęp do części pasażerskiej. Pozwala to na szybkie i bezpieczne wsiadanie i wysiadanie z pojazdu w wąskich uliczkach i na ciasnych parkingach, a także możliwość załadunku z trzech stron, w tym przez otwarcie tylnej klapy. Drzwi przesuwne zapewniają otwór o szerokości 614 milimetrów i wysokości 1059 milimetrów. Tylna kanapa składa się standardowo, tworząc z podłogą bagażnika praktycznie płaską przestrzeń ładunkową. Pozwala to na dostosowanie wnętrza pojazdu do różnych potrzeb. Bagażnik jest standardowo wyposażony w klapę tylną z podgrzewaną szybą. Alternatywnie dostępne są dwusegmentowe drzwi tylne. Obie sekcje drzwi można zablokować w pozycji 90 stopni i odchylić na bok pod kątem do 180 stopni.
Nowy wygląd
Jeśli chodzi o wnętrze, dzięki Klasie T Mercedes-Benz wnosi do segmentu małych vanów zupełnie nowy, wysokiej jakości wygląd. Dorównuje on odnoszącej sukcesy rodzinie samochodów kompaktowych. Już standardowa specyfikacja wyposażenia obejmuje: system informacyjno-rozrywkowy MBUX z 7-calowym ekranem dotykowym i integracją ze smartfonem, wielofunkcyjną kierownicę z przyciskami Touch Control, klimatyzację, KEYLESS Start, 5,5-calowy kolorowy wyświetlacz z zestawem wskaźników, fotel kierowcy z regulacją wysokości, zamykany schowek na rękawiczki, pokrywę bagażnika i kieszenie na oparciach przednich siedzeń. Do tego dochodzi oświetlenie wewnętrzne LED oraz, w zależności od specyfikacji wyposażenia, oświetlenie ambiente w maksymalnie ośmiu kolorach (Style i Progressive Line).
Dobór materiałów wykończeniowych również odzwierciedla charakter premium. Środkowy podłokietnik jest standardowo pokryty czarną ekologiczną skórą ARTICO. W przypadku podłokietników i środkowych paneli drzwi, w Klasie T zastosowano materiał NEOTEX o delikatnej fakturze, znany z rodziny całkowicie elektrycznych modeli Mercedesa EQ. Łączy on wygląd skóry nubukowej z nowoczesnym neoprenem. Wszystkie modele mają na desce rozdzielczej czarny błyszczący element ozdobny. Wnętrze i bagażnik są pokryte wykładziną. Dostępne są dwie linie wyposażenia, które jeszcze bardziej zwiększają wysokiej jakości standard.
Wyposażenie
Linia Style skupia się na wyrafinowanej stylizacji z dynamicznymi akcentami. Charakterystycznymi cechami są tu standardowe pokrycie foteli czarną ekologiczną skórą ARTICO/mikrofibrą MICROCUT z podwójnymi przeszyciami oraz czarne błyszczące elementy ozdobne na drzwiach i konsoli środkowej. Opcjonalnie elementy te są dostępne w matowej żółci limonitu, a tapicerka siedzeń z czarnej ekoskóry ARTICO ma białe kontrastowe szwy. Środkowe panele przednich i tylnych drzwi są pokryte nowoczesną imitacją skóry NEOTEX. Dodatkowymi akcentami są chromowane wykończenia nawiewów, głośników i klamek w drzwiach. Fotel kierowcy ma podparcie lędźwiowe, a w przednim fotelu pasażera można również regulować wysokość.
W oparciach przednich siedzeń zamontowane są praktyczne składane stoliki. Można tu wygodnie umieścić takie przedmioty jak smartfony, tablety czy zabawki dla dzieci. Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny Klasy T linia Style obejmuje 16-calowe, 5-ramienne felgi oraz przyciemniane szyby z tyłu i w klapie bagażnika.
Linia Progressive kładzie jeszcze większy nacisk na elegancję i luksusowe wyposażenie. Jednym z niewątpliwych tego przejawów jest wysokiej klasy wykończenie materiałem NEOTEX z kontrastowymi szwami w górnej części deski rozdzielczej. Fotele wykończone czarną ekoskórą ARTICO z białymi przeszyciami oraz detale w kolorze matowego srebra na konsoli środkowej i drzwiach dodatkowo podkreślają charakter pojazdu premium. Drzwi przesuwne mają elektryczne szyby. Z zewnątrz luksusowy wygląd podkreślają chromowana listwa ozdobna na klapie bagażnika, 16-calowe felgi z 10 ramionami ze stopu metali lekkich i reflektory LED High Performance.
Usługi
Klasa T jest standardowo wyposażona w system informacyjno-rozrywkowy MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Do jego mocnych stron należą samouczące się oprogramowanie, wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości, integracja smartfona z Apple Car Play i Android Auto, system głośnomówiący Bluetooth i radio cyfrowe (DAB i DAB+). Równie pionierskim rozwiązaniem jest intuicyjna obsługa za pomocą 7-calowego ekranu dotykowego, przycisków Touch Control na kierownicy lub – w połączeniu z opcjonalnym pakietem nawigacyjnym – za pomocą asystenta głosowego „Hej Mercedes”. Ten ostatni rozumie nawet mowę potoczną, dzięki czemu użytkownicy nie muszą już uczyć się określonych wyrażeń.
Klasa T jest już fabrycznie przygotowana do korzystania z wielu usług cyfrowych Mercedes me connect. Należą do nich usługi zdalne, takie jak sprawdzanie statusu pojazdu lub blokowanie i odblokowywanie drzwi. Usługi te pozwalają użytkownikom wygodnie sprawdzić najważniejsze informacje o swoich samochodach w dowolnym momencie z domu lub podczas podróży. Równie praktyczna jest nawigacja z informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym i komunikacja car-to-X, dzięki którym klienci dysponują podczas jazdy aktualnymi danymi. Pozwala im to skutecznie omijać korki i oszczędzać w ten sposób cenny czas.
Miejsca docelowe można również wprowadzać jako adresy składające się z trzech słów przy użyciu systemu what3words (w3w). what3words to najprostszy sposób na określenie lokalizacji. W ramach tego systemu świat podzielony jest na kwadraty o wymiarach 3×3 m, każdy o unikalnym trzywyrazowym adresie. Może to być bardzo pomocne podczas wyszukiwania miejsca docelowego.
Bezpieczeństwo
W kwestii bezpieczeństwa, nowa Klasa T ma również wiele do zaoferowania. Liczne systemy wspomagające jazdę są dostępne w standardzie, w tym system ostrzegania o utracie ciśnienia w oponach i telefon alarmowy Mercedes-Benz. W wersji standardowej znalazły się też: wspomaganie ruszania pod górę, asystent bocznego wiatru, system ostrzegania o zmęczeniu ATTENTION ASSIST, Aktywny asystent układu hamulcowego z funkcją pokonywania skrzyżowań, Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu, Asystent martwego pola i Asystent limitu prędkości. Pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy jest dostępny jako opcja i obejmuje dodatkowo system utrzymania odległości DISTRONIC (dostępny jako opcja również osobno) i Aktywnego asystenta układu kierowniczego. Dla dodatkowej wygody i bezpieczeństwa dostępny jest opcjonalnie Aktywny asystent parkowania z PARKTRONIC i kamerą cofania. Z kolei w połączeniu z opcjonalnym hakiem holowniczym, Klasa T posiada również Asystenta Stabilności Przyczepy. Do wysokiego poziomu bezpieczeństwa czynnego przyczyniają się również opcjonalne reflektory LED High Performance (standard dla linii Progressive Line). Zwiększają one bezpieczeństwo w nocy dzięki szerokiej wiązce i światłu o barwie zbliżonej do światła dziennego. Zużywają też mniej energii.
Klasa T spełnia również wysokie standardy Mercedes-Benz w zakresie systemów bezpieczeństwa. W celu ochrony pasażerów standardowo zainstalowanych jest łącznie siedem poduszek powietrznych. W przypadku silnego uderzenia bocznego centralna poduszka powietrzna zostaje wystrzelona między kierowcą a pasażerem z przodu, zmniejszając w ten sposób ryzyko ich wzajemnego zderzenia się.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, każdy najmniejszy szczegół został dobrze przemyślany: standardowe mocowania fotelika dziecięcego iSize z mocowaniami ISOFIX i TopTether są zamontowane na skrajnych tylnych siedzeniach, a także na przednim siedzeniu pasażera. Ze względów bezpieczeństwa zainstalowano automatyczne rozpoznawanie fotelika dziecięcego, aby przednia poduszka powietrzna pasażera została na pewno wyłączona, gdy Twój mały pilot znajdzie się na pokładzie. Mata zintegrowana z powierzchnią siedziska wykrywa rozkład ciężaru na siedzeniu, aby sprawdzić, czy fotelik jest zamontowany. Specjalne foteliki dla dzieci wyposażone w transponder nie są wymagane. Aby pomieścić czwarte dziecko, na środkowym siedzeniu tylnej kanapy można zamontować podwyższenie. W ramach dodatkowej ochrony najmłodszych, przesuwane drzwi i opcjonalne elektryczne szyby w tylnej części są wyposażone w zabezpieczenia przed dziećmi.
Silniki
W momencie wprowadzenia na rynek dostępny będzie jeden silnik wysokoprężny i jeden benzynowy, każdy w dwóch klasach mocy. Czterocylindrowe silniki wyróżniają się dużą siłą uciągu, nawet w niskim zakresie obrotów, a także zoptymalizowanymi wartościami zużycia. Aby zapewnić jeszcze lepsze przyspieszenie, na przykład podczas wyprzedzania, model z silnikiem wysokoprężnym o mocy 85 kW jest wyposażony w funkcję overpower i overtorque. Dzięki temu na krótko można uzyskać do 89 kW mocy i 295 Nm momentu obrotowego. Wszystkie silniki są połączone z funkcją ECO Start/Stop. Oprócz sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, dwa modele wysokoprężne i mocniejszy z dwóch modeli benzynowych są również dostępne z siedmiobiegową dwusprzęgłową skrzynią biegów (DCT).
Model | T 160 d | T 180 d | T 160 | T 180 | |
cylindry | liczba/ położenie | 4/ rzędowe | |||
Pojemność skokowa | cm3 | 1461 | 1332 | ||
moc | kW/KM | 70/95 | 85/116 | 75/102 | 96/131 |
przy | obr./min | 3750 | 3750 | 4500 | 5000 |
Maks. moment obrotowy | Nm | 260 | 270 | 200 | 240 |
obr./min | 1750 | 1750 | 1500 | 1600 | |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP[4] | l/100 km | 5,3 – 5,9 | 5,5 – 5,9 | 6,7 – 7,2 | 6,6 – 7,3 |
Emisja CO2 w cyklu mieszanym WLTP6 | g/km | 138 – 154 | 144 -154 | 153 – 162 | 150 – 165 |
przyspieszenie 0-100 km/h | s | 15,1-15,3 | 13,2-13,6 | 14,7 | 11,6- 12,85 |
Maks. prędkość | km/h | 164-165 | 175-177 | 168 | 183-184 |
W pełni elektryczny mały van
Zrównoważony rozwój to fundament strategii biznesowej Mercedes-Benz. Kluczowym elementem jest tutaj bezemisyjna mobilność. W ramach inicjatywy „Ambition 2039” do 2039 roku firma zamierza zaoferować flotę pojazdów neutralnych, jeśli chodzi o emisję CO2 oraz pod względem istotnego wpływu na jakość powietrza w miastach. Już pod koniec tego roku Mercedes-Benz ma wprowadzić pojazdy elektryczne we wszystkich segmentach, w których marka jest obecna. Od 2025 r. wszystkie nowe architektury pojazdów będą wyposażone wyłącznie w napęd elektryczny. Klienci będą więc mieli do wyboru w pełni elektryczną alternatywę dla każdego modelu. Zrównoważony rozwój jest kluczowym aspektem rozwoju pojazdów. Dlatego platforma Klasy T została zaprojektowana z myślą o elastyczności układu napędowego, umożliwiając korzystanie zarówno z silników spalinowych, jak i napędu akumulatorowego. Podążając za eVito, eSprinterem, EQV i nadchodzącym eCitanem, przyszły EQT (obecnie wciąż w fazie rozwoju i na razie niedostępny) uzupełni gamę elektrycznych vanów i umożliwi Mercedes-Benz oferowanie zarówno klientom biznesowym, jak i prywatnym alternatywnej wersji elektrycznej w wszystkich kategoriach vanów – od najmniejszego po największy.
EQT połączy wielofunkcyjność i wysoką atrakcyjność Klasy T z lokalnie bezemisyjną mobilnością – i dzięki temu zyska swój niepowtarzalny charakter. Widać to było już w zaprezentowanym w zeszłym roku pojeździe Concept EQT. Charakterystyczny wygląd zewnętrzny, z wyszukanym estetycznie czarnym grillem z przodu, daje wyobrażenie o przyszłym samochodzie seryjnym.