Rajd Arabii Saudyjskiej
Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak uzyskali najlepszy czas w WRC2 Challenger oraz WRC2 w superoesie rozpoczynającym Rajd Arabii Saudyjskiej w Dżuddzie.
Arabia Saudyjska po raz pierwszy w historii gości Rajdowe Mistrzostwa Świata.
Bazą rajdu zostało miasto Dżudda położone nad Morzem Czerwonym gdzie doszło do inauguracyjnego starcia całej zgłoszonej stawki.
Kręty OS, stosunkowo długi jak na standardy miejskich prób, liczył ponad 5 km.
Wytyczono go w dzielnicy Corniche, która do tej pory znana była z toru Formuły 1.
Rozegrano wyścig równoległy. Trasa była śliska i wąska, a zawodnikom utrudniała zadanie konieczność użycia na asfalcie szutrowych ustawień oraz ogumienia.
Kajetanowicz i Szczepaniak spisali się dobrze..
W bezpośrednim pojedynku pokonali Daniela Chwista i Kamila Hellera, notując najlepszy czas zarówno w kategorii WRC2 Challenger, jak i WRC2.
Kajetan Kajetanowicz powiedział:
Rajd Arabii Saudyjskiej rozpoczęty.
Na rozgrzewkę organizatorzy zaserwowali nam wcale nie taki krótki superoes, natomiast całkiem fajny do jazdy, więc gratulacje dla nich. Wykręciliśmy najlepszy czas wśród Challengerów i na dokładkę w całym WRC2, ale wiem, że to dopiero początek. Główne zadanie zaczyna się jutro wcześnie rano. Snu nie mamy wiele, bo musimy dziś jeszcze odrobić trochę pracy domowej.

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak – w Arabii Saudyjskiej (2025). Fot. mat. prasowy
Jutro rajd przeniesie się w okolice Dżuddy na drogi szutrowe.
Będą to dwukrotne przejazdy odcinków:
- Al Faisaliyah (19,36 km),
- Moon Stage (20,12 km)
- Khulais (11,33 km).
Na zakończenie odbędzie się powtórka dzisiejszego superoesu.
Rajd Arabii Saudyjskiej 2025
Nieoficjalne wyniki WRC2 Challenger po OS1:
- Kajetanowicz/Szczepaniak (Toyota GR Yaris Rally2) 4:05,3
- Cachón/Rozada (Toyota GR Yaris Rally2) +0,4
- Griazin/Aleksandrow (Škoda Fabia RS Rally2) +0,9
- Schwarz/Raabe (Toyota GR Yaris Rally2) +1,2
- Domínguez/Peñate (Toyota GR Yaris Rally2) +1,3
- Virves/Viilo (Škoda Fabia RS Rally2) +1,5
- Sarrazin/Roche (Citroën C3 Rally2) +2,0
- Mauro/Pérez (Škoda Fabia RS Rally2) +3,7
- Al-Kuwari/Bernacchini (Škoda Fabia RS Rally2) +5,3
- Korhonen/Viinikka (Toyota GR Yaris Rally2) +5,5

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak – liderami w Dżuddzie. Fot. Mat. prasowy
Ciekawostki
- Debiutant
Arabia Saudyjska po raz pierwszy gości Rajdowe Mistrzostwa Świata i jest jednym z trzech tegorocznych gospodarzy-debiutantów; wcześniej WRC zaliczyło inauguracyjne wizyty na Wyspach Kanaryjskich oraz w Paragwaju. - Powrót na Bliski Wschód
Światowa czołówka w przeszłości trzykrotnie gościła w tym regionie świata, każdorazowo przy okazji Rajdu Jordanii (sezony 2008, 2010 oraz 2011). - Pustynia po horyzont
Ponad 90% powierzchni kraju (2,15 mln km2) pokrywają tereny pustynne, w tym Ar-Rab al-Chali, czyli znana też jako Empty Quarter największa piaszczysta pustynia świata. - Sucho, suszej, Arabia Saudyjska
Na większości obszaru kraju panuje surowy, gorący i suchy klimat.
Przez terytorium nie przepływa żadna stała rzeka.
Nawet jesienią i zimą temperatury najczęściej przekraczają 30 stopni Celsjusza. - Inny weekend
W Arabii Saudyjskiej to piątek i sobota są wolne od pracy, więc cały rajdowy tydzień przesunięty jest o jeden dzień.
Rywalizacja ruszy już w środę i zakończy się w sobotę. - Formuła 1 za miedzą
Przed WRC do Arabii Saudyjskiej trafiła m.in. Formuła 1.
Park serwisowy zlokalizowany jest blisko ulicznego toru Jeddah Corniche Circuit, a infrastruktura obiektu F1 służy także organizatorom rajdu. - Kawa
Ulubiony napój Saudyjczyków na pewno przyda się też polskim obserwatorom rajdu.
Ze względu na różnicę czasu czwartkowy i piątkowy etap ruszają już po godzinie 6. - Kręciołek na otwarcie
Rajd rozpoczął się w środowy wieczór krótkim superoesem rozgrywanym w formie wyścigu równoległego.
Krętą trasę wytyczono na sporych rozmiarów asfaltowym placu, zlokalizowanym blisko parku serwisowego. - Flagi
Większość dróg, którymi poprowadzono odcinki specjalne, zbudowano na potrzeby rajdu, co nierzadko polegało jedynie na przetarciu szlaku za pomocą ciężkiego sprzętu.
Aby w warunkach pustynnych ułatwić załogom dostrzeżenie właściwej trasy, w kluczowych miejscach wbite będą flagi. - Księżycowo
Podczas czwartkowego etapu szczególną uwagę przyciąga OS o nazwie Moon Stage (Księżycowy Odcinek).
Jego sceneria przywodzi skojarzenia właśnie z naturalnym satelitą Ziemi.
Droga na całym 20-kilometrowym dystansie jest bardzo wąska, a leżące tuż obok optymalnej linii kamienie nie pozostawiają miejsca na najmniejszy błąd. - Znikająca trasa
Dni dzielące zapoznanie z trasą od właściwej rywalizacji mogą wprowadzić sporo zamieszania w notatkach załóg.
Piasek nie zna barier i mniejsze lub większe wydmy z gracją wdzierają się na wytyczony szlak. - Bez taryfy ulgowej
Chociaż piątek jest w Arabii Saudyjskiej dniem wolnym, załogi będą miały sporo pracy.
To najdłuższy etap rajdu, a do przejechania na czas będzie ponad 140 kilometrów. - Pustynna autostrada
Zaplanowany na finałowy dzień imprezy, najdłuższy w rajdzie odcinek Asfan (33,28 km) posiada szeroką, 4-kilometrową prostą zaledwie dwukrotnie przerwaną naturalną szykaną.
Tu liczyć się będą prędkości maksymalne, czyli gaz do dechy!




