Nissan z ”zielonej” stali i aluminium
Nissan do budowy samochodów będzie wykorzystywać niskoemisyjną stal i „zielone” aluminium z Kobe Steel.
Zdjęcie: Zakłady Kakogawa koncernu Kobe (fot. Google Eart).
Firmy Nissan Motor Co. Ltd. (Nissan) i Kobe Steel, Ltd. (Kobe Steel) ogłosiły plany wykorzystania stali Kobenable1 w modelach Nissana produkowanych od stycznia 2023 r. Stal Kobenable, wprowadzona na rynek przez Kobe Steel, znacząco zmniejsza emisję CO2 w procesie wielkopiecowym.
Ograniczenie emisji CO2 uzyskano w należącej do Kobe Steel hucie Kakogawa poprzez zastosowanie wsadu wielkopiecowego o dużej zawartości żelaza HBI wytwarzanego w procesie MIDREX®, technologii będącej wizytówką grupy Kobe Steel.
W ramach współpracy z Nissanem zostanie ona po raz pierwszy wykorzystana w masowej produkcji pojazdów. Kobe Steel będzie również dostarczać Nissanowi blachy aluminiowe wyprodukowane z pozyskiwanego ekologicznie surowca.
Nissan zamierza osiągnąć neutralność węglową w całym cyklu życia produktów do 2050 r.
Jako że około 60% masy pojazdu stanowią części stalowe, a części aluminiowe – około 10%, zastosowanie ekologicznej „zielonej” stali i „zielonego” aluminium jest niezwykle skutecznym sposobem ograniczenia emisji CO2 w procesie produkcji części, będącego elementem cyklu życia pojazdu.
Cykl życia produktów obejmuje pozyskanie surowców, produkcję, użytkowanie oraz recykling lub ponowne wykorzystanie pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Decyzja o zastosowaniu stali i aluminium w pojazdach Nissana podyktowana jest dążeniem do znacznego ograniczenia emisji CO2, aczkolwiek bez uszczerbku na jakości. Zastosowanie nowych materiałów umożliwia bowiem osiągnięcie takiego samego wysokiego poziomu jakości, jak przy wykorzystaniu produktów konwencjonalnych.
W modelach Nissana używana będzie stal Kobenable Premier, która dzięki zastosowaniu metody bilansu masy ogranicza emisję CO2 w procesie produkcji.
Metoda przypisywania konkretnych właściwości określonej partii produktów w zależności od ilości surowca wsadowego o określonych właściwościach i w przypadku, gdy w procesie produkcyjnym występuje mieszanka surowców o takich właściwościach oraz przy ich braku (np. niski poziom CO2). Dzięki metodologii bilansu masy efekty ograniczenia emisji CO2 przypisuje się konkretnym produktom.
Ekologiczny surowiec aluminiowy zakupiony przez Kobe Steel, wykorzystywany do wytwarzania blach aluminiowych dla Nissana, wytapia się elektrolitycznie z zastosowaniem wyłącznie energii elektrycznej z paneli słonecznych. Proces ten zmniejsza o około 50% emisję CO2 podczas produkcji wlewków aluminiowych (w porównaniu z poprzednio wykorzystywanym surowcem). Pochodzące z recyklingu materiały aluminiowe wytwarzane w zakładach Nissana będą również wykorzystywane do dalszej redukcji emisji CO2 w procesie produkcyjnym.
Nissan i Kobe Steel będą kontynuować swoje wysiłki na rzecz ograniczania emisji CO2. Firmy dążą do zbudowania w przyszłości społeczeństwa neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla.