Nowy Ford Puma ST
Opublikowano 9 marca 2023
0
Ford przedstawił nowy modelu Puma ST ze skrzynią Powershift i najsilniejszego wariantu nagradzanej wielokrotnie jednostki napędowej 1.0 EcoBoost.
Zastosowano w nim 48-woltową instalację miękkiej hybrydy, silnik o pojemności 1,0 litra (osiąga maksymalną moc 170 KM i maksymalny moment obrotowy 248 Nm) i siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa przekładnia Powershift.
Nowy układ napędowy w pełni zasługuje na etykietę Sports Technologies, obok pozostałych podzespołów poprawiających osiągi, które pochodzą z udoskonalonego podwozia 1,5-litrowej Pumy ST EcoBoost1,3 wprowadzonej na rynek w 2020 roku. Należą do nich specjalnie dostrojone do tego modelu belka skrętna i stabilizatory oraz chronione patentem sprężyny zawieszenia ze zmiennym kierunkiem działania.
Puma ST ze skrzynią Powershift oferuje nadal innowacyjne rozwiązania praktyczne, takie jak Ford MegaBox. Samochód pozwala cieszyć się doskonałymi odczuciami prowadzenia jak Ford Performance przyspieszając do 100 km/h w 7,4 sekundy. Cechuje go niskie zużycie paliwa (6,3 l/100 km) i emisja CO2 na poziomie 144 g/km.
Stefan Muenzinger, menedżer Ford Performance w Europie:
Zespół Ford Performance odwołał się do całego swojego doświadczenia przy opracowywaniu nowej Pumy ST, by przekazać klientom sygnowaną emblematem ST radość z jazdy bez uszczerbku dla walorów praktycznych kompaktowego SUV-a, a nowa wersja ze skrzynią Powershift jest jeszcze bardziej wszechstronna. Wykorzystujemy 48-woltową instalację miękkiej hybrydy nie tylko do zmniejszenia zużycia paliwa, ale także do podniesienia mocy maksymalnej i momentu obrotowego”.
Osiągi i oszczędność
Hybrydowy układ napędowy został zmodernizowany pod kątem podniesienia osiągów.
System wcześniej niż w innych zastosowaniach załącza rekuperację energii, która szybciej trafia do litowo-jonowych ogniw akumulatora.
Zintegrowany rozrusznik z funkcją alternatora (BISG) może wydłużyć okresy, w których uzupełnia moment obrotowy silnika spalinowego, co poprawia osiągi w niższym zakresie obrotów silnika. Podniesiony poziom rekuperacji energii oznacza też dostarczenie dodatkowych 10 KM mocy do układu napędowego dzięki elektrycznemu wsparciu BISG.
Zintegrowany rozrusznik z funkcją alternatora (BISG) może wydłużyć okresy, w których uzupełnia moment obrotowy silnika spalinowego, co poprawia osiągi w niższym zakresie obrotów silnika. Podniesiony poziom rekuperacji energii oznacza też dostarczenie dodatkowych 10 KM mocy do układu napędowego dzięki elektrycznemu wsparciu BISG.
Rozwiązanie to w połączeniu ze ustawieniem charakterystyki bezpośredniego wtrysku turbodoładowanego, trzycylindrowego silnika benzynowego, skutkuje prawie 10‑procentowym wzrostem mocy maksymalnej w porównaniu z parametrami 1,0-litrowego napędu EcoBoost Hybrid, który dysponuje mocą 155 KM. Nowa Puma ST z Powershift dostarcza więc 170 KM przy 5750 obr/min i 248 Nm momentu obrotowego przy 3000 obr/min, czyli generuje dokładnie dwa razy więcej mocy na litr, niż Focus ST170 z 2002 roku.
Puma ST z Powershift korzysta z tego samego systemu aktywnego zaworu wydechowego, który zastosowano w Pumie ST. Dzięki temu uzyskuje wyższe osiągi i nutę sportowego silnika podczas przyspieszania. Aktywny zawór, kontrolowany poprzez tryby jazdy, pozostaje zamknięty w trybach Normal i Eco, aby zapewnić codzienny spokojny dźwięk, ale otwiera się w trybie Sport, wzmacniając sportowe brzmienie.
Stefan Muenzinger:
Połączenie downsizingu silnika i instalacji elektrycznej miękkiej hybrydy zmniejsza zużycie paliwa i emisję spalin, przy jednoczesnym utrzymaniu w dyspozycji kierowcy dobrych osiągów na co dzień. Wraz z przekładnią Powershift o zmienionej charakterystyce układ ten zapewnia doskonałe parametry i emocje towarzyszące prowadzeniu modeli ST.
Kontrola nad przekładnią
Siedmiobiegowa przekładnia Powershift Forda została zmodernizowana przez zmianę parametrów oprogramowania.
Uzyskuje przez to wyższe osiągi i oszczędności.
Uzyskuje przez to wyższe osiągi i oszczędności.
W trybie w pełni automatycznym dwusprzęgłowa skrzynia zapewnia płynną zmianę przełożeń, wygodę i komfort prowadzenia – zwłaszcza w miejskich korkach. Dba też o utrzymanie optymalnej prędkości obrotowej hybrydowego zespołu napędowego. Skrzynia biegów umożliwia redukcję o trzy biegi i szybsze wyprzedzanie. W trybie jazdy Sport przekładnia dłużej utrzymuje niższe biegi. Dodatkowo łopatki zmiany biegów umieszczone na kierownicy pozwalają kierowcy na pełną kontrolę sytuacji i samodzielne zmiany przełożeń.
Przekładnia umożliwia również korzystanie z funkcji Stop & Go w trybie tempomatu adaptacyjnego (Adaptive Cruise Control), który może zatrzymać pojazd w ruchu miejskim i automatycznie ruszyć za poprzedzającym samochodem, jeśli czas zatrzymania był krótszy niż trzy sekundy. Może też po trzech sekundach wznowić jazdę po naciśnięciu przycisku na kierownicy lub pedału gazu. Przekładnia umożliwia również korzystanie z funkcji zdalnego uruchomienia silnika za pośrednictwem aplikacji FordPass.
Podwozie
Wyostrzono reakcje zwiększając sztywność skrętną belki skrętnej tylnego zawieszenia aż do 2000 Nm/stopień, co stanowi wzrost o ponad 50% w porównaniu z parametrami zawieszenia tylnego standardowej Pumy. Zastosowano też stabilizator przechyłów o przekroju 28 mm, montowany do ramy i 24‑milimetrowy stabilizator przechyłów z przodu.
Sprężyny zawieszenia kół ze zmiennym kierunkiem działania zapewniają większą stabilność w zakrętach, zwrotność i precyzyjniejsze reakcje nowej Pumy. Model korzysta z zestawu indywidualnych, niezamiennych, kierunkowo nawijanych sprężyn, pozwalających uzyskiwać zmiany kierunku sił w tylnym zawieszeniu. Układ umożliwia przekazywanie sił bocznych na zakrętach bezpośrednio na te sprężyny, zwiększając sztywność poprzeczną zawieszenia.
Sprężyny współpracują z dwururowymi amortyzatorami Hitachi. Dobierają one siłę tłumienia zależnie od częstotliwości, regulując sztywność i umożliwiając lepszą kontrolę samochodu, przy jednoczesnym zachowaniu precyzji niwelowania drobnych nierówności drogi podczas szybkiej jazdy.
Przełożenie przekładni kierowniczej układu nowej Pumy wynosi 11,4:1 i jest prawie o 25% szybsze, niż w wersji standardowej Pumy. Udało się to uzyskać dzięki połączeniu specjalnej konstrukcji przednich zwrotnic z drążkami kierowniczymi i przekładnią listwy zębatej, co zapewnia lepszą reakcję podczas skręcania. Dodatkowo współpracuje z układem Torque Vectoring Control.
Większą skuteczność hamowania uzyskano dzięki przednim tarczom o średnicy 325 mm – o 17% większym niż w standardowej specyfikacji Pumy.
Wzornictwo
Splitter zintegrowany z przednim zderzakiem zwiększa siłę docisku przedniej części pojazdu o prawie 80% w stosunku do wersji standardowej Pumy. Rzucające się w oczy elementy aerodynamiki to duży spojler dachowy i charakterystyczny tylny dyfuzor, natomiast górna i dolna osłona chłodnicy zostały zaprojektowane tak, aby poprawić chłodzenie silnika.
Puma ST ze skrzynią Powershift oferowana będzie w sześciu kolorach – wśród nich z dostępnym wyłącznie dla tej wersji lakierem Azura Blue.
Błyszczące, czarne wykończenie dachu, obramowania osłony chłodnicy, bocznych wlotów powietrza, obudów lusterek zewnętrznych i tylnego spojlera dachowego identyfikują tę wersję SUV-a, podobnie jak wykończenie standardowych 19-calowych felg aluminiowych w kolorze magnetite.
Błyszczące, czarne wykończenie dachu, obramowania osłony chłodnicy, bocznych wlotów powietrza, obudów lusterek zewnętrznych i tylnego spojlera dachowego identyfikują tę wersję SUV-a, podobnie jak wykończenie standardowych 19-calowych felg aluminiowych w kolorze magnetite.
Wśród standardowych elementów wnętrza znalazły się: opracowane przez Ford Performance sportowe fotele, pokryte syntetyczną skórą Sensico, indukcyjna ładowrka do smartfonów, podgrzewana przednia szyba, przednie i tylne czujniki parkowania, czujnik deszczu, modem FordPass Connect, oraz system komunikacji i rozrywki Ford SYNC, kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto™. Dostępne są również systemy wspomagania kierowcy: układ aktywnego wspomagania hamowania z funkcją autonomicznego hamowania na skrzyżowaniu, System wspomagający parkowanie , System ostrzegający przed pojazdami na drodze poprzecznej z aktywnym wspomaganiem hamowania, oraz Tempomat adaptacyjny.