iAuto nr 163
Oddajemy 163 numer magazynu iAuto, a w nim kolejny pakiet autorskich materiałów motoryzacyjnych.
Pobierz i Auto wydanie 163
Spis treści
- Strona 2.
Od Naczelnego
MIROSŁAW RUTKOWSKI
Naczelny tym razem podwyżkach cen paliw, podatku VAT i rachunkach.
- Strona 3.
Aktualności
Z ekonomią na bakier
Satysfakcje Renault
Autonomiczne coraz bliżej
Jubileusz Pirelli
Nissan podsumował 2021 rok
Rozmowa iAuto
Sandero, Duster i inne…
- Strona 11.
Pojemność dwa czterysta
MARCIN SUSZCZEWSKI
Kiedy w 1996 roku Blendersi śpiewali o pojeździe z silnikiem o takiej pojemności, pewnie nie mieli bladego pojęcia, że piętnaście lat później taki napęd będzie służył tylko pośrednio do napędu. Co innego też kojarzyło się z nazwą modelu Eclipse.
- Strona 18.
Benzyna z prądem
KLAUDIUSZ MADEJA
Tym razem udostępniono nam do testów popularnego crossovera z napędem pochodzącym z technologii Formuły 1. Ten model dostępny jest tylko w wyższych wersjach wyposażenia, co widać od razu. Mnogość dodatków w tym niewielkim aucie robi wrażenie. Pierwszy, działający prototyp skrzyni biegów tego modelu powstał z klocków Lego.
- Strona 26.
Drożej? Koniecznie!
MIROSŁAW RUTKOWSKI
Domagam się wyższej opłaty za obowiązkowe badanie techniczne mojego samochodu. W lipcu, kiedy będę miał termin corocznej wizyty w Stacji Kontroli Pojazdów, chcę zapłacić nie 98 złotych, a co najmniej 200 złotych.
Zwariowałem?
- Strona 30.
Koty z COTY. Krótkowzroczość.
MARCIN SUSZCZEWSKI
Kiedy model Almera zakończył żywot w gamie produkcyjnej Nissana, klientom zaproponowano podobny model, który nazwano Tiida. To właśnie na nim firma oparła prace konstrukcyjne swojego samochodu elektrycznego. Dziś historia Nissana Leaf zbliża się już do końca, ale w roku swojej premiery wybrano go Samochodem Roku 2011.
- Strona .32
Tym razem medale
MACIEJ RZOŃCA
Badania samochodów dostawczych prowadzone są według nieco innych zasad i zamiast gwiazdek NCAP przyznaje medale.
- Strona 34
Sami dbamy.
MARCIN SUSZCZEWSKI
Kiedyś mówiło się, że jak kupujesz Mercedesa to już nic nie trzeba przy nim robić. W końcu jest nowy z fabryki i ma wszystko co mu do życia potrzebne. Z czasem ten zgubny pogląd rozplenił się wśród nabywców samochodów nowych, a także używanych z komisów czy z ogłoszeń. To zaś nieraz doprowadziło do przykrych konsekwencji.
- Strona 37.
Transport autokarowy
KLAUDIUSZ MADEJA
Mimo pandemii, przejazdy autokarami zyskują nowych pasażerów. Rośnie liczba realizowanych połączeń, a plany przewoźników przewidują dalszy, dynamiczny rozwój.
- Strona 42.
Autodetailing w garażu
Usługi polegające na kompleksowym korygowanie defektów powłok lakierniczych, ich konserwacji i zabezpieczaniu, czyli usługi autodetailingowe, kosztują sporo. Tylko za mycie „detailingowe” można zapłacić kilkaset złotych, a przecież jest jeszcze polerowanie i nakładanie warstw ochronnych.
- Strona 46.
Wszystko gra
ANNA LUBERTOWICZ-SZTORC
Do refleksji nad tym, czego, kiedy i dlaczego słuchamy w samochodzie, skłonił mnie następujący fakt: testując Hyundaia Bayon zauważyłam ikonkę „dźwięki natury” i… zaczęło się. Najpierw słuchałam odgłosów lasu pełnego życia, potem spokojnych fal morskich, następnie ciepła przy kominku, deszczowego dnia i śnieżnej wioski. Włączyłam jeszcze masaż w fotelu i seans relaksacyjny połączony z muzykoterapią był naprawdę wyjątkowy.
- Strona 49.
Blaga „zero-emisyjności”
MACIEJ RZOŃCA
Przeglądając niedawno moje dziennikarskie archiwum trafiłem na tekst, który popełniłem w październiku 2006 roku, niedługo po zakończonym Paris Motor Show. Pozwolę sobie przytoczyć jego niewielki, początkowy fragment, jako wyjście do dalszych, współczesnych już, rozważań na temat elektrycznej (r)ewolucji w motoryzacji.
- Strona 52.
Starami 266 po Ameryce. I dalej.
MICHAŁ PAWLIK
Jerzy Stec i Tomasz Wator, Polacy od lat mieszkający w Stanach Zjednoczonych, postanowili Starami 266 pokonać najpierw Amerykę Północną, a później Azję i Europę. Pokonując tę trasę chcą w sierpniu 2023 roku dojechać tymi ciężarówkami do Starachowic, matecznika Starów, na Zlot Legenda Stara.
- Strona 56.
Elektryczny węzeł gordyjski
MACIEJ RZOŃCA
Do końca 2021 roku w Polsce zarejestrowanych było prawie 19 tysięcy samochodów w pełni elektrycznych (BEV) oraz nieco ponad 19 tysięcy pojazdów hybrydowych plug-in (PHEV). Do tego doliczyć należy ok. 1700 sztuk elektrycznych pojazdów użytkowych, czyli łącznie 40 tysięcy sztuk. Przyrost liczby aut obu typów w naszym kraju wyniósł w ubiegłym roku 93 %.
- Strona 60.
Polski elektryczny VAN
Już pod koniec lutego okaże się, która z dwóch firm biorących w projekcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) opracuje prototyp elektrycznego samochodu dostawczego. Prace nad przygotowaniem dokumentacji technicznej trwały rok, a gotowy projekt może trafić do seryjnej produkcji już w IV kwartale 2023 r.
- Strona 63.
Tapicerka – ważna sprawa
ANNA LUBERTOWICZ-STORC
W czasie deszczu dzieci się nudzą… Nie tylko w czasie deszczu, ale w czasie podróży samochodem również. A jak się nudzą, to brudzą, zwłaszcza niewielkie wnętrze auta.
- Strona 65.
Stop. Start.
MARCIN SUSZCZEWSKI
Według aktualnie obowiązujących przepisów, na widok pieszego przy przejściu, kierowca ma obowiązek zatrzymać się i dwunożnego przepuścić. Tyle teoria, natomiast życie dowodzi, że jest jeszcze mnóstwo miejsca na praktykę.
- Strona 67
Rysunek
TOMASZ WOŁOSZYNStrona 68.
Wydarzenia i rocznice: luty 2022. Prezydenckie bryki Lelanda
MACIEJ RZOŃCA
Kilka marek samochodowych wywodzi swe nazwy od skrótów – np. FIAT, to Fabbrica Italiana Automobili Torino, SEAT powstał z pierwszych liter Sociedad Española de Automóviles de Turismo, a BMW, to nic innego jak Bayerische Motoren Werke. Jeszcze większa liczba marek wzięła swe nazwy od nazwisk założycieli firmy, najczęściej jednocześnie konstruktorów. Przykładem może być tutaj Porsche, Ford, Ferrari czy francuska „trójka”: Renault, Peugeot i Citroen. Są też osoby wybitnie zasłużone w rozwoju motoryzacji (zwłaszcza u jego zarania), których nazwiska znają tylko pasjonaci. Taką postacią jest niewątpliwie Henry M. Leland.
Kliknij zdjęcie okładki i czytaj