iAuto nr 159
W numerze znajdziesz: Alfa GTAm, zarobki a ceny elektryków, bezpieczniej na przejściach, Panek świętuje, debata o elektromobilności, Jeep Grand Cherokee, Volvo na autodromie, elektryczna OSA, kolejki pod stacjami paliw, chiński samochód w NCAP, Citroen DSC9 vs Lucid Air, kupujemy używane, przygotujmy się na zimę, elektryczne dylematy, opony i pandemia, WSMP, motoryzacja w rysunku, Kalendarium M. Rzońcy.
Spis treści
- Strona 2.
Od Naczelnego
Naczelny pisze o bezpieczeństwie
- Strona 3.
Aktualności
Gdzie elektryczne samochody są najdroższe?
Powrót legendy – Alfa Romeo GTAm
Jest bezpieczniej
21 lat i Ferrari
Przygotowanie na elektryczną inwazję
- Strona 6.
JEEP WSPÓŁCZEŚNIE
MIROSŁAW RUTKOWSKI
Jeep kojarzy się z legendarnymi terenówkami wojskowymi Willys MB. Pierwszy pokaz tego auta, określanego mianem Jeep, miał miejsce w 1941 roku na schodach Kapitolu. Jako marka Jeep powstał tuż po wojnie, kiedy rozpoczęto produkcję cywilnego Jeepa CJ-2A. Dziś Jeep, wraz z 13. innymi markami, należy do międzynarodowego koncernu Stellantis.
- Strona 10.
Volvo na autodromie
KLAUDIUSZ MADEJA
Już trzeci raz Volvo Trucks zaprosiło gości na wielką imprezę do miejscowości Jastrząb, która w Polsce znana jest z dużego, funkcjonalnego autodromu.
- Strona 15.
Odłóż smartfon
MARCIN SUSZCZEWSKI
Nazwisko znakomitego dziennikarza i miłośnika jednośladów, Włodzimierza Gąsiorka, jest bliskie wszystkim miłośnikom polskich motocykli. To on pokochał WFM i wszystkie produkowane tam pojazdy, ale żaden nie pobudza jego wyobraźni tak mocno, jak skuter Osa.
- Strona 18.
Historia zatoczyła koło…
KLAUDIUSZ MADEJA
Nie, nie. To nie będzie tekst o tym, że idzie zima i opony lub koła trzeba na tę porę roku zmienić. Owszem, trzeba. Ale o tym może innym razem.
- Strona 20.
Brawa dla Chińczyków
Testy zderzeniowe Euro NCAP
MACIEJ RZOŃCA
Kilka, a bardziej kilkanaście lat temu, pierwsi chińscy producenci samochodów próbowali podbić europejski rynek motoryzacyjny. Podczas salonów w Genewie czy Paryżu prezentowali swoje modele, ale ponieśli wówczas totalną klapę – m.in. za sprawą takiej sobie jakości oraz (a może przede wszystkim) fatalnych wyników testów zderzeniowych Euro NCAP. Od tego czasu wiele się zmieniło i chińskie marki ponownie pojawiły się w Europie, a co za tym idzie, ponownie trafiły pod niezależną ocenę bezpieczeństwa.
- Strona 23.
Nieekscentrycznie
MARCIN SUSZCZEWSKI
Starsze osoby zapewne kojarzą francuską limuzynę z próbą opracowania takiego samochodu zupełnie inaczej niż Niemcy. Co prawda zdarzały się takie auta jak 604 i 605 Peugeota, ale kraj czosnku i bagietki o wiele skuteczniej zapisał się takimi cudami jak Avantime, Renault 25 czy CX a przede wszystkim DS Citroena.
- Strona 28.
TUSZ
MARCIN SUSZCZEWSKI
Każdy z odcinków poradnika zakupowego nosi adekwatny tytuł oddający napięcie i charakter typowego dla danej fazy transakcji. Ostatni odcinek przewrotnie zatytułowałem, aby było dosłownie i trochę w przenośni. Tusz orkiestry będzie tu na miejscu, ale ten w długopisie jednak ważniejszy.
- Strona 31.
A po jesieni zima będzie
MIROSŁAW RUTKOWSKI
Niezależnie od tego, czy Słońce kręci się wokół Ziemi, czy odwrotnie, po lecie przychodzi jesień, a po niej zima. A zimą może być zimno i mogą pojawić się problemy z uruchomieniem samochodu. I nie zmienią tego ani słonie dźwigające na grzbietach Ziemię, ani precyzyjny opis galaktyki Drogi Mlecznej.
- Strona 34.
Naprawiamy reflektory
Advertising
Współczesne samochody wyposażone są w reflektory wykonane z tworzyw sztucznych. Mają wiele zalet, ta technologia pozwala projektować wymyślne kształty lamp, dla producentów ważniejsze jest jednak to, że od dawnych, metalowo-szklanych są znacznie tańsze w produkcji. Mają jednak poważną wadę. Po kilku latach poliwęglan zastępujący szkło matowieje.
- Strona 38.
Elektryczne dylematy
MIROSŁAW RUTKOWSKI
O przyszłości, infrastrukturze i perspektywach samochodów elektrycznych opowiada Martin Roemheld – dyrektor ds. rozwoju biznesu i zarządzania inwestycjami w firmie Elli, spółce zależnej Volkswagena. Przedstawia prognozę, jak w przyszłości będą kształtować się opłaty za ładowanie samochodów elektrycznych. Wywiad nadesłał dział PR Volkswagena. Publikujemy go w przekonaniu, iż nasi Czytelnicy potrafią samodzielnie wyciągać wnioski i ocenią czy moje niepokoje i sceptycyzm są uzasadnione, czy może wizja koncernów motoryzacyjnych jest najlepszą perspektywą dla Ziemi i jej mieszkańców.
- Strona 41.
Temat – opony
KLAUDIUSZ MADEJA
O sytuacji w branży oponiarskiej z Dariuszem Wójcikiem, Dyrektorem Generalnym Continental Opony Polska rozmawia Klaudiusz Madeja
- Strona 44.
MISTRZOSTWA NA FINISZU
GRZEGORZ CHYŁA
Wyścigowe mistrzostwa Polski wkroczyły na ostatnią prostą. W pierwszej połowie września odbyły się już trzy z zaplanowanych czterech imprez, wszystkie na jedynym polskim torze wyścigowym – torze Poznań.
- Strona 48.
Rewolucjonista z prawdziwego zdarzenia
Kalendarium pod redakcją Macieja Rzońcy
Jeśli było to morderstwo, to stało się ono zbrodnią doskonałą. Oznacza to, że nigdy nie ustalono sprawcy (czy sprawców), który pozostał bezkarny za swój czyn do końca swych dni…. Co więcej, tak naprawdę do dzisiaj nie zdołano definitywnie ustalić okoliczności śmierci mężczyzny, który bynajmniej nie był anonimowym człowiekiem…
Kliknij zdjęcie okładki i czytaj