Site icon iAUTO

iAuto nr 161

iAuto numer 161

iAuto numer 161

Ostatni numer w tym roku oddajemy Państwu z najlepszymi życzeniami świątecznymi.
Tak jak nasz 161 numer iAuto jest wypasiony, tak i wypasionych świąt Państwu życzy cała redakcja gorącym sercem. I byście w Nowy Rok przemknęli w zdrowiu, które pozostanie na długich 12 miesięcy. Do następnych życzeń je podtrzymujących.

Tymczasem w numerze mamy dla Państwa:

aktualności – Nissan na Księżycu, aplikacja Garmina i FIA Smart Driving Challenge, redukcja kurzu w Skodach, milion samochodów elektrycznych, zmiany w F1, zimowe paliwo w Circle K, i dalszy spadek sprzedaży.
A dalej o tym, że tunel na S1 otwarty, wrażenia z jazd SsangYongiem Tivoli, subiektywny top 10, jak sprytnie kupować używane auto, nominacje w konkursie na samochód roku, koty z COTY – Bravo/Brava, jak naprawiamy reflektory, testy zderzeniowe, książka o FSO, Motofaktor o przestojach, Motofaktor rozmawia z Jakubem Farysiem o przyszłości motoryzacji, jak radzić sobie z e-TOLL, felieton M. Suszczewskiego o zbiorkomie, sport i pieniądze w Formule 1, fotorelacja z warszawskiej Barbórki, samochody rajdowe nielegalne?, rysunek Tomasza Rzeszutka, Kalendarium M. Rzońcy. Czyli same fajne rzeczy. Niespodzianką jest Kalendarium kolegi Rzońcy, jaki właściwie związek z motoryzacją ma Ophra Winfrey?

Zapraszamy do lektury.

Pobierz

 

Pobierz iAuto wydanie 161

 

Spis treści

Naczelny pisze o mistrzach.

Mistrzowie – fot. Dominik Kalamus

Księżycowy łazik Nissana
Ekologicznie i bezpiecznie
Czyste powietrze w Škodach
Milion samochodów elektrycznych
Zmiany w komunikacji F1
Zimowe paliwo w Circle K
Sprzedaż samochodów spada

Księżycowy łazik Nissana

Dopiero 20 grudnia został otwarty długo wyczekiwanego fragment Południowej Obwodnicy Warszawy – tunel pod Ursynowem. W ostatnich dniach odbyła się próba  generalna wszystkich służb w razie zagrożenia i wypadku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje o funkcjonowaniu tego skomplikowanego elementu infrastruktury drogowej.

Tunel pod Ursynowem

Tivoli – koreański crossover podczas jazdy testowej zwracał sporą uwagę. Być może jest to zasługa znaczka mało popularnej marki SsangYong, być może  przyczynił się do tego czerwony kolor – Cherry Red, w którym Tivoli wygląda niezwykle atrakcyjnie, a być może to po prostu naprawdę ładne i ciekawe auto.

SsangYong Tivoli Cherry Red

Postanowiłem pod koniec roku pokusić się o coś w rodzaju podsumowania. Ale trudno takowe zrobić w sytuacji, gdy z braku podzespołów niektóre fabryki  zatrzymują lub ograniczają produkcję. Dlatego przygotowałem subiektywny ranking aut kompaktowych w Polsce a.d. 2021.

Subiektywny Top 10

Amatorzy aukcyjnych zakupów powinni znać to pojęcie.
Snajperem jest aplikacja lub ktoś, kto potrafi wyczekać cierpliwie do ostatniej chwili i wtedy złożyć  ofertę, która sprzedającemu przyniesie ulgę, a snajperowi da sporo satysfakcji.

Poradnik kupującego używane auto

28 lutego 2022 roku ogłoszone zostaną wyniki dziennikarskiego plebiscytu na „Samochód Roku”, czyli Car of the Year. W najnowszej edycji tego konkursu bierze udział 61 przedstawicieli motoryzacyjnych mediów z 23 europejskich krajów (w tym Maciej Ziemek oraz Roman Popkiewicz z Polski). W tym roku wzięli oni pod uwagę blisko 40 samochodowych nowości, a – już zgodnie z pewną tradycją – na początku grudnia  wyłonili siedem modeli, które trafiły do ścisłego finału.

Car of the Year 2021

Kiedy w 1956 roku Renato Corosone pisał muzykę do prześmiewczego tekstu pióra swojego kolegi, Nicoli Salerno, nikt nie przypuszczał, że „Americano”  będzie potem takim przebojem, coverowanym w przyszłości przez kolejnych artystów, nawet Lady Gagę.

Americano – Fiat Bravo

Współczesne samochody wyposażone są w reflektory wykonane z tworzyw sztucznych. Mają wiele zalet, ta technologia pozwala projektować wymyślne kształty lamp, dla producentów ważniejsze jest jednak to, że od dawnych, metalowo-szklanych są znacznie tańsze w produkcji. Mają jednak poważną wadę. Po kilku latach poliwęglan zastępujący szkło matowieje.

Naprawiamy reflektory

Zbliża się koniec 2021 roku i niezależna organizacja Euro NCAP nabrała tempa w publikowaniu wyników swych testów modeli, które weszły do sprzedaży  w ostatnich miesiącach. Ostatnie z nich zaskakują, gdyż po raz pierwszy od dłuższego czasu trafił się samochód oceniony na „zero” gwiazdek, i to marki,  która do tej pory mogła uchodzić pod względem bezpieczeństwa za wzór.

Nowe testy Euro NCAP

Nieprzypadkowo na prezentację książki dla prasy wybrano Muzeum Motoryzacji i Techniki Skarb Narodu, działające na terenie byłej Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu w Warszawie. To przecież kawał historii polskiej motoryzacji. Obecnie w dawnych halach produkcyjnych stoją piękne samochody,  które zgromadził i pielęgnuje Robert Brykała z kilkoma przyjaciółmi.

Kolebka polskiej motoryzacji

Z powodu problemów z dostawami na światowych rynkach w Polsce stanęły fabryki Fiata. Sprawdzamy, jaki ta sytuacja ma wpływ na producentów części zamiennych.

Przestój w fabrykach

Rozmowa z Jakubem Farysiem,
Prezesem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Rozmowa z Jakubem Farysiem

Od 1 grudnia tego roku na państwowych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA na stałe podniesiono szlabany przy punktach poboru opłat.  Dotyczy to odcinków autostrady A2 Konin – Łódź Stryków oraz A4 Wrocław – Gliwice Sośnica.

e-toll

Tym właśnie, lekko jednak pogardliwym, pojęciem przyjęło się dzisiaj odnosić do pojazdów komunikacji miejskiej, inaczej zbiorowej. Normalnie, może stanąłbym w ich obronie, ale po tym, co spotkało mnie niedawno w jednym z nich, nie mam na to ochoty.

Zbiorkom

Na uroczystej gali FIA zabrakło Lewisa Hamiltona. Sześciokrotny mistrz świata Formuły 1 zignorował uroczystość uhonorowania tegorocznych mistrzów  świata w sportach motorowych. Żeby było jeszcze bardziej groteskowo Sir Lewis Carl Davidson Hamilton ponoć przestał obserwować profil F1 w mediach społecznościowych… A Toto Wolf wyraża nadzieję, że kierowca nadal będzie jeździł w wyścigach Formuły 1.

Formuła 1

Od lat jedną z najważniejszych imprez sportów samochodowych jest warszawska Barbórka. Ten szczególny rajd, w którym rywalizacja toczy się na  kilkunastu kilometrach jedynie o prestiż i sławę. Puchary mają szczególną rangę, chociaż żadne oficjalne tytuły, ani w Rajdzie Barbórka, ani w Kryterium Asów nie są przyznawane.

Barbórka i Karowa – fot. Dominik Kalamus

Przy okazji Rajdu Barbórka po raz kolejny odżyła sprawa zgodności rajdowych samochodów z wymogami polskiego prawa o ruchu drogowym.

Rajdy i prawo

Po sezonie. Rys. Tomasz Rzeszutek

Talk-show, który stał się legendą.
W 1983 roku w stacji telewizyjnej ABC7 Chicago rozpoczęła pracę 30-letnia Ophra Winfrey. Nie była już wówczas nowicjuszką w tej branży – wcześniej przez kilka lat była prezenterką wiadomości oraz prowadzącą talk-show „People Are Talking” w lokalnych telewizjach w Nashville i Baltimore. Niedługo później powierzono jej prowadzenie porannej audycji „AM Chicago”, w której prowadziła rozmowy z zaproszonymi gośćmi, czyli stała się gospodarzem czegoś w rodzaju „telewizji śniadaniowej”. W jej wykonaniu – w ciągu niewielu tygodni – program awansował z ostatniego na czołówkę rankingu popularności. To był dopiero początek błyskotliwej kariery Ophry…

Oprah Winfrey w 1997

 

Kliknij zdjęcie okładki i czytaj

Okładka iAuto nr 161

Exit mobile version